Téma pasivního příjmu mě vždy fascinovalo. Prvně jsem na něj narazil v knize Bohatý táta chudý táta, následně v knize Čtyřhodinový pracovní týden (která mě přiměla k tomu, abych skončil po 7 letech práci zaměstnance :-).
I díky výše zmíněným publikacím se začaly všude na Internetu povalovat zaručené informace, jak s minimem úsilí vydělat maximum peněz. Jasně, pokud bude mít štěstí a trefíte na vhodný segment, může tomu tak skutečně být. Rozjedete mašinku na peníze a s minimálním (ideálně žádným dalším) úsilím vyděláte peněz více, než byste získali při každodenním chození do zaměstnání.
Myslím si, že i díky těmto všem pozitivně laděným článkům se on-line podnikatelé rojí, jak houby po dešti. Pokud navíc někdo ze schopnějších on-line podnikatelů zveřejní své know-how, jak snadno k výdělku přišel, ihned je Internet zaplaven nejrůznějšími klony onoho úspěšného projektu. Některé klony projektů jsou pak dokonce úspěšnější, než ty od původního autora myšlenky.
Krásným příkladem je Bronzi, který si „díky“ svým reportům zisků a otevřenému popisu oblasti, ve které působil, vytvořil obrovskou konkurenci, která jej postupně porážela ve výsledcích přirozeného vyhledávání, aby jeho příjmy klesaly a klesaly, až se nakonec rozhodl k ukončení zveřejňování svých příjmů.
Makejete, jinak vás konkurence porazí
Právě Bronzi byl v době mých začátků s on-line podnikáním mým velkým vzorem a s radostí jsem hltal měsíční reporty o růstu jeho zisku.
Nelenil jsem tedy a každý večer jsem po práci „vyšíval“ na svých projektech. První cca rok jsem se svým webům věnoval zhruba 6 hodin denně a veškerý další volný čas, a to včetně víkendů. Výsledkem byl postupný růst mých zisků, který vrcholil v loňském roce, kdy jsem v lednu 2013 vydělal 4.500Kč, v prosinci pak téměř 60.000Kč. Zaznamenal jsem tedy růst během 12 měsíců o 1300%.
Makejete, jinak vás vyhledávače nebudou mít rádi
V letošním roce mé příjmy značně kolísají. Je to dáno tím, že se svému on-line podnikání věnuji stále méně a méně. Od června letošního roku jsem na své portfolio webů téměř nesáhl, jelikož jsem musel řešit záležitosti okolo svého nového bydlení a také okolo off-line podnikání. Z těchto dvou důvodů postupně dochází k tomu, že mé weby postupně ztrácejí pozice ve vyhledávačích (některé z webů nejsou vůbec aktualizované) a tak místo růstu přichází stagnace a chvílemi velmi prudký pád.
Srovnání „pasivního příjmu“ v letech 2013 a 2014
Na výše uvedeném obrázku je hezky vidět rozdíl mezi rokem 2013, kdy jsem se svým projektů opravdu věnoval a zlepšoval je a mezi rokem 2014, kdy jsem se snažil pouze o udržování webů v chodu, a to s minimem vynaloženého úsilí. Závěr si jistě udělá každý sám.
Nutno podotknout, že v letošním roce vlastním ještě o něco málo více projektů, než v roce předchozím. Navíc mnoho z webů je staršího data a tak by se dalo očekávat, že návštěvnosti a zisky spíše porostou.
Existuje tedy ten bájný pasivní příjem?
Neexistuje!
V krátkodobém horizontu, jako tomu bylo v mém případě, můžete sice rýžovat i v době pasivity. Z dlouhodobého hlediska se ale jedná o stav neudržitelný. Vždy je potřeba na projektech pracovat a dále je zlepšovat, abyste měli navrch nad konkurencí. To je dle mých zjištění ta jediná cesta, jak se udržet a případně růst.
Nejlepší východisko tak vidím v delegování práce (texty, linkbulding, sociální sítě, …), kterou nechcete dělat, jelikož vás nebaví, stojí vás zbytečně času nebo ji neumíte a vy si navíc můžete dovolit občas vůbec nepracovat a přesto krásně růst :-)
Je jasné že pasivní příjem neexistuje. Pasivně by to u stránek fungovalo, kdyby nebyla konkurence, ale konkurence nikdy nespí. Člověk si může maximálně před ní udělat dostatečný náskok aby na chvíli mohl vypnout. Doufám že tento článek nebyl poslední z tvých reportů, byla by to škoda.
Kamile, neboj, reporty budou. Jen teď připravuji jejich nový formát :-)
Krátkodobý pasivní příjem ano. Například když jste na 14ti denní dovolené, je krásné sledovat, jak vám i bez vaší fyzické přítomnosti weby vydělávají peníze. Na druhou stranu nestarat se o web, je jako nestarat se o nemovitost. Zkrátka to dříve či později začne chátrat, takže je třeba „renovovat a opravovat“.
Začal jsi do toho Pepo zase šlapat? Zvedli se ty weby trochu? Mám totiž takový pocit, že jsi toho dost delegovat (texty hlavně), takže ta aktualizace webů tam byla, otázkou je tedy co způsobilo ten pád? (návštěvnost, algoritmus seznamu, jiný důvod…). Tipoval bych to na seznam…
Lukáši, máš pravdu, psaní textů deleguji už delší dobu a tak se na magazínech stále něco děje. Ale nové články nejsou vůbec podporovány linkbuildingem, PPC kampaněmi, … Prostě je publikován text a čekám na milost vyhledávačů :-)
Potřeboval bych ladit SEO, weby zdokonalovat, spouštět nové PPC kampaně, na webech prostě pracovat ještě dále, za hranice textů.
A ano, navíc přišla letní úprava algoritmu Seznamu a mě to popadalo :-D
Šlapat jsem do toho zase začal, ale pořád je to málo :-)
Musím souhlasit, i když možná ještě před měsícem bych tu psal něco trochu jiného. Jsem v hodně podobné situaci jako ty, projekty jsem si během loňska a letoška nachystal a rozjel takže už byly příjmy stabilní a pak jsem se musel věnovat i jiným věcem, měl jsem to až moc diverzifikované a na nejsilnější projekty nebylo tolik času kolik bych potřeboval a už teď sám vidím jak to lehce padá a hlavně mi utíkají peníze /nenabízím články, nestíhám reagovat na poptávky inzerce). Chtělo by to ještě dvojníka, který bude znát to co já a půjde se mnou do týmu (kterému budu šéfovat :))
Přesně tak, chtělo by to dvojníka. Sice některou práci deleguji, ale stále to není ono :-D
Takovému člověku se říká zaměstnanec. :-)
Honzo už jsi přišel nějak na to proč seznam špatně indexuje weby? mám tim postiženou snad každou stránku.
Nevím, jestli čekat na odpověď od Honzy :-D
Já jsem na to nepřišel. Spíše se teď na webech zamakat a optimalizovat je tak, aby je Seznam zase začal mít rád :-)
Promin :D uplně jsem vypnul. Viděl jsem J a automaticky se mi vybavilo Jan…
Podobný problém asi řešíme všichni. Možná je řešením dělat to jako Jon Haver – chodí normálně do práce a má celkem vymakaný systém kontraktorů. Jeden dělá keyword research, další to pak vezme a zadá články textařům, ti výsledek předají dalšímu, který to naháže na weby atd. Každý tým funguje jako samostatná buňka, na kterou dohlíží virtuální asistent. Má na online biz vyčleněné jenom dvě hodiny denně. Já třeba už taky některé věci outsourcuju a stejně je s propagací a dalšíma věcma okolo plno práce…
Ahoj.
Pasivní příjem neexistuje pro toho, kdo ho zatím nenašel.
Já dám tři příklady:
1) pozemek, na něm vysílač T-Mobile a každý rok pár desítek tisíc nájemné
2) AdSense
3) úžasné e-shopy na přeposílání objednávek od svizne.cz, které jednou nastavíš a můžeš, ale nemusíš na to hodně dlouho sáhnout
Ten třetí příklad je samozřejmě nejspornější, vše se dá vylepšovat, rozvíjet a je škoda usnout na vavřínech, když vidíš, že to jede.
Dvojka i trojka bude mít bez práce klesající trend, ale mám weby, kde návštěvnost i příjmy jsou stabilní a trvá to roky, takže nemohu souhlasit, pasivní příjem existuje.
Tvrdit o e-shopu, že je to pasivní příjem, je odvážné. Nebo je to ne moc povedená reklama na svizne.cz?
A o AdSense Pepa určitě ví, protože jej využívá.
samozvaný expert? Dobré. Ony jsou e-shopy a e-shopy, víš? Jak jsem zmínil, tak řeč byla o e-shopech s přeposíláním objednávek. Nastuduj a pochopíš. Myslím, že reklama to je povedená.
Čau,
každý zde má jiný úhel pohledu. O čem to svědčí? jiné zkušenosti jiná data i kontakty. Ať každý dělá to co mu funguje. Mnoho úspěchů.
O AdSensu moc dobře vím :-D. A „díky“ Seznamu, který mi shodil většinu stránek vím, že se rozhodně nejedná o pasivní příjem :-).
My se ale nebavíme o nekonečném zdroji pasivního příjmu. Pokud jsi AdSense měl, tak víš, že to jde.
Honzo,
jasně, ale jaká je pravděpodobnost, že koupím pozemek a přijde za mnou T-mobile, že jej chce pronajmout? :-)
AdSense? Vždyť ten musíš mít nasazen na nějakém webu, který musí být aktualizovaný a pro návštěvníky něčím přínosný, aby na něj vůbec přišli.
E-shop na přeposílání objednávek jsem vlastnil a máš pravdu, že do určité míry se jedná o pasivní příjem. Ale pokud se o e-shop nebudeš starat, konkurence Tě časem porazí.
Pravděpodobnost může být klidně nulová, ale tohle je zatím nejbližší skutečně pasivnímu příjmu co jsem poznal. Také nemusí být nekonečný, už minulý rok hlásili, že budou vysílače slučovat, přijdou nové technologie atd.
AdSense mám třeba na herním webu, na který jsem roky nepřidal jedinou hru. Web vydělává pořád stejně. Třeba to může být tím, že web zraje, zvedá se mu důvěryhodnost.
E-shop ano, ale jak říkám, tam když vidíš potenciál, tak ti to nedá a děláš na tom. A pasivní příjem je rázem pryč.
Chtěl bych se tě taky ještě zeptat, jakym stylem ti Seznam střelil weby. U mě to bez vyjímky postihlo naprosto všechny stránky (staré nové, kvalitní nekvalitní) a to sestřelení se týká toho, že mi seznam špatně indexuje stránky – resp. Hledáš téma A – mám o něm článek A. Před updatem ti to našlo článek A. Nyní když pro to téma A seznam něco najdete, tak jedině článek B (úplně o nečem jiném). Měl jsem stránku, která update přežila – vše ok až do 2. Září. Z více jak 80 Kw a 300 lidi co na web chodili to spadlo někam na 10 Kw a 20 lidi. Ze dne na den bez nějaké logické příčiny. Většinou zase špatná relevance nebo stránky jsou nesmysně hluboko jakoby měly nějaký BAN.
Zkoušel jsem změnit texty, přidat odkazy, ubrat odkazy, přidat hustotu kw, snížit hustotu kw, ubrat interní odkazy – prostě téměř vše co mě napadlo. Bohužel nic nepomohlo.
Jaké jsou tvé zkušenosti. Klidně napiš na mail.
Mně spadly vesměs všechny weby. Weby, které mám rok i weby, které mám 3 roky. Na všech pravidelně probíhá publikování článků i ruční indexace, avšak nulový linkbuilding. Texty jsem nikdy neměl příliš optimalizované na klíčová slova, tak tady problém také nebude.
Tam, kde jsem měl přístupy ze Seznamu kolem 40-60% všech přístupů, mám nyní 2% :-D
Začínám mít podezření, že za vším stojí WordPress, na kterém mám všechny weby. Teď provádím nějaké testy pro nakopnutí pozic, tak kdyžtak napíšu info o svém zjištění ;-)
Já právě mám také všechno na wordpressu … i když znám weby (http://pujcko.cz) co jsou taky wp a nemají stím problém.
Tím to nejspíš nebude, já mám web na Hosteditu (redakční systém od Savany) web má stáří několik let a po změnách návštěvnost z tohoto webu spadla na 10% původního trafficu ze Seznamu.
Také doufám, že to tím nebude, protože mimo statických webů už mám jen WordPressy (a Prestashop).
I když kdo ví. Nedávno zabanoval celý MailChimp, takže nic není nemožné.
Mě „padl“ naštěstí jen jeden web z mnoha a všiml jsem si toho až dnes – právě díky vašim komentářům – 2. září jakoby Seznam uzavřel kohoutky. Paradoxně se mi začalo v té době dařit u googlu, takže jsem ten výpadek neviděl.
Ahoj
Mě většina padala už od konce července, ale ten jeden co se stále držel také padl přímo 2.září. Fakt by mě zajímalo co to způsobuje
Podle mě ten WP a SEO pluginy + jejich nesprávné (přehnané) používání. WP ve spojení s určitými šablonami (a pluginami) nám popadal ve stejný den na více webech + webech klientů. Stále víc a víc tomu věřím, že se zaměřili na redakční systémy a jejich SEO „vychýtávky“. Dopředu ve fulltextu se dostaly mnohdy nesmyslné weby, někdy dokonce jednostránkové stránky bez obsahu, zaspamované odkazy a okopírovanými texty.
Já používám na všech webech WP a SEO by YOAST. Ale v podstatě ho nikde vůbec nepoužívám, tak ho asi vypnu úplně :D
Šablony pak napříč weby používám různé, od různých autorů. V žádné z nich nemám pak odkaz na autora šablony, ani žádné patičkové odkazy.
No je fakt, ze jediny plugin, ktery pouzivam naprosto vsude je all in seo – vyuziti hlavne pro upravu titulku. Neprijde mi to nejak moc hard core seo!. Zkusim to nekde vypnout a uvidime
Koukal jsem na weby co maji yoast plugin a ty seznam nemocí postihnuté nejsou.
Je možný ze je to pro seznam black hat seo. Navstevnit vidi jinej titulek a robot taky. Ta spojistost s pluginama mi prijde ted celkem logick. Tak jsem zvedavej jestli to tak opravdu bude.
Mě baví, jak se dostaly dopředu tyhle sračky http://vvcoe.org/pollution/sms-pujcka-od-18/ to je podle mě napadanej web, kterej někdo (Volsor) „infikoval“ stránkou s formulářem půjčky, jsou jich stovky a seznam je cpe nahoru :))
Dnes jsem udělal povícero různých testů, dal jsem weby ručně přeindexovat Seznamu, tak uvidíme, jaké to bude mít výsledky. Pokud kladné, určitě se o své zjištění podělím :-)
Dyt to
Je kvalita nema to
Seo plugin…
Tak jsem projel všech asi 250 webů, které spravuji v účtech GA. Postihlo to i weby, které nejedou na žádném RS. Nechápu to. Některé vyloženě MFA (a jsou na WP) to nechalo být a popohnalo je to naopak dopředu a některé kvalitní weby – např. web klientky, která pravidelně publikuje rady o zdraví, bylinách, samoléčbě atd. – to hodilo pryč, do hlubin pekepných. Beru zpátky teorii o SEO pluginech a WP. Prostě je seznam jen k*nda. Asi začnu podnikat v jiném oboru.
Já mám takový pocit, že na Seznamu udělali chybu a u mnoha webů jim z indexu vypadla hlavní stránka. Zkouším to na svých webech a tam kde tomu tak je, tak se po zadání názvu domény zobrazí web na prvním místě, ale třeba stránka se štítky nebo nějaká karegorie.
No já mám takovou smůlu, že to postihlo teď už všechny weby. Nemám jedinou stránku která by byla ok…
Šéf fulltextového teamu by měl podat výpověd a tristní je, že se to prostě od toho léta absolutně neřeší a dělá se, že je všechno v pořádku.
To je ale náhoda, že se nam ten algoritmus rozbil zrovna před vánoci, kdy je příjem z ppc nejvyšší. Jejda. Prostě pech. No snad to po novém roce zas nějak naskočí ;-)
Pavle, nemyslím si, že to je tím, že by se blížily Vánoce. Loni se mi touto dobou dařilo mnohem lépe a i Seznam mě měl rád :-D. Letos to nechávám být, a tak to i vypadá.
Já teď zkouším upravit nastavení pluginu All in One SEO. Do každého title totiž doplňoval název kategorie a celého webu a tak třeba Seznam toto začal hodnotit jako duplicitu. Na několika webech jsem to zrušil a uvidíme, zda se něco stane.
Honzo, tak uvidíš. Já plugin All in One SEO stopnul úplně a taky testuju, zda to bude mít vliv :-)
A to, že se v title objevuje název webu, dle mého názoru problém nebude. Koukni třeba na Heuréku nebo na Aukro a ty to tam taky rvou :-)
Zdravím studio Bambásek. :-)
Třeba bude seznamácký algoritmus i do budoucna tajemný a jejich neustálými updaty nebude zbývat, než platit PPC. Zní to paradoxně, ale mohl by to být směr proti Black hat SEO, především nekalým linkbuildingovým aktivitám. Pokud by se SERPem stále hýbali, nemělo by pro větší část lidí (než dnes), vynakládat úsilí a čas k přizpůsobování se změnám.
Pepo a tych niekolko desiatok tisic co si zarobil bez toho, aby si pracoval (a vlastne stale zarabas) by si definoval ako ak nie pasivny prijem?
Petře, máš pravdu. Sice jsem jednou to soukolí vcelku slušně nastartoval a určitou dobu to jelo samospádem a vydělal jsem docela zajímavé peníze. Je však vidět, že to jde pomalu ale jistě k šípku. A tak nezbývá, než začít zase makat :-D.
[…] teď sice básní o pasivních příjmech, ale většinou ty příjmy nejsou tak pasivní jak se zdají… Například u affiliate webů máte (musíte) stále něco dělat. Doplňovat obsah, propagovat […]