Možná jste si při editaci kategorií a štítků všimli pole Popis a nevědli jste, k čemu slouží. Pokud do tohoto pole napíšete vlastní text, můžete jej po drobné úpravě šablony zobrazit návštěvníkům vašich stránek jako úvodní text výpisu kategorií nebo štítků. Vytvoříte si tak přehledné vstupní stránky, které mohou generovat zajímavou návštěvnost.
Jak pracuji se štítky a kategoriemi já?
Název: do tohoto pole vkládám klíčové slovo, které má nějakou hledanost
URL: volím co možná nejkratší URL, opět se sem snažím propašovat long tailový výraz, který má hledanost
Popis: do tohoto pole doporučuji dát, kromě samotného klíčového slova, také další spojení, která jsou v souvislosti s daným tématem hledána
Vytěžte z kategorií a štítků maximum!
V případě, kdy pro SEO používáte plugin od YOASTa, můžete ze štítků a kategorií vytěžit ještě více.
Nejprve si zkontrolujte v části SEO – Nadpisy & Meta data – Taxonomie, zda máte povolenou indexaci kategorií a štítků vyhledávači. Pokud ne, urychleně ji zapněte :).
Rovněž povolte volbu Yoast SEO Meta Box, tedy volbu, která vám umožní definovat si vlastní titles a meta description.
Následně přejděte k editaci konkrétního tagu nebo kategorie, kde se vám nově objevilo pole YOAST SEO.
V této časti se snažím vymazlit detaily co možná nejvíce. Pokud to uděláte také, uvidíte, že se vám vyhledávače za tuto snahou odmění růstem návštěvnosti :).
Věnujte novým vstupním stránkám trošku péče
Poslední verze WordPressu už naštěstí umožňují do popisů tagů přidávat HTML kód a obrázky. Snadno si tak můžete tyto stránky nastylovat.
Já u některých stránek používám obrázky, hodnocení pomocí hvězdiček a sociální záložky.
Výsledná stránka pak vypadá následovně.
Co dělat, když se popis na webu nezobrazuje?
Může se vám stát, že používaná šablona nebude zobrazovat popisy kategorií a štítků, které jste pracně vytvořili. Toto lze snadno napravit a to přidáním níže uvedeného kódu do souboru archive.php (či odpovídajícího, kterým vaše šablona zobrazuje výpis kategorií a štítků) a to hned mezi nadpis a výpis příspěvků.
< ?php echo category_description(); ? > * více najdete zde
* při kopírování smažte mezeru mezi první a poslední závorkou a otazníkem
Soubor můžete editovat buď editací souboru v PC nebo přes rozhraní WordPressu: Vzhled > Editor > archive.php
Závěr
Často na něterých WordPress webech vidím (tento můj blog je toho zářným příkladem), jak pouze zobrazují strohé výpisy kategorií a článků. Proč si tedy nedat práci a neoptimalizovat vstupní stránky pro vyhledávače?
Na jednom magazínu mám i díky výše uvedeným úpravám štítků a kategorií 84 unikátních vstupních stránek, které generují tuto návštěvnost.
A co vy, používáte popisy tagů a kategorií?
Zaujimava tema na clanok! Ja som teraz trochu v rozpakoch, ze co mam robit. Tiez zvyknem indexovat aj stitky aj kategorie, ale nedavno som zistil, ze to ma aj negativa. Pri jednom clanku, ktory som sa snazil rankovat na urcite KS, som mal aj stitok, s variaciou toho KS. Z nejakeho dovodu mi google zacal rankovat na toto KS moj stitok namiesto clanku. Samozrejme, ze clanok ma super dlzku, je optimalizovany, atd, cize by mal vacsiu sancu rankovat dobre. Do popisu stitku sa toho vela nezmesti, cize rankuje na to KS, ale je to okolo 40. miesta, co skoro nema vyznam. Tak som vypol indexovanie stitkov nakoniec a uz indexujem len kategorie.
Adame,
právě proto si takto „hraju“ jen se štítkama, který mají nějakou návštěvnost a rád bych, aby mi na ně chodila návštěvnost. Ale zase mi to nepřijde tak super téma, aby se mi vyplatilo na ně psát samostatný článek. Přece jen odstavec či dva textu je jako samostatný článek dost o ničem :).
Vše předpokládá, že máš vypracovanou přehlednou analýzu klíčových slov, víš na co máš napsané články a jaké štítky už na webu máš. Pokud tomu tak není, snadno se Ti může stát, že budeš mít na webu plno duplicit.
Samozřejmě taky nemá psát ke každému článku hromady v podstatě stejných štítků typu: „analýza klíčových slov“, „analýza klíčových slov pro SEO“, „sestavení analýzy“ apod. Vždy se snažím vybrat buď nejhledanější z výrazů nebo takový výraz, který nemá až takovou konkurenci ve výsledcích a snáze tak mohu ve vyhledávačích prorazit :).
V Tvém případě bych ale šel nejjednodušší cestou – zákazu indexace jen u konkrétního štítku – toto plugin SEO by Yoast také umí.
Jasne, chapem. Potom ma este napada otazka, ze preco nenapisat na to KS, o ktore sa snazis cez stitok novy clanok, ktory sa da lepsie zoptimalizovat ako stitok. Lebo je tam riziko, ze nejaky konkurent ti na to KS nakoniec dobry clanok napise a tvoj stitok nebude mat sancu. Alebo ide o KS, ktore maju taku vyhladavost, kde sa clanky noplati pisat?
Ano, pro klíčová slova se zajímavým potenciálem hledanosti, o kterých navíc dokážu napsat větší penzum textu, má smysl vytvářet samostatné příspěvky. Pro většinu štítků ale nejsem schopen sepsat více, jak odstavec textu – i tak mám někdy problém :).
Super článek, nijak dlouhý, ale přínosný. Používám popisy kategorií na svém eshopu (WP + Woo + Yoast) a mohu potvrdit, že dané postupy skvěle fungují. Používám ještě jednu záležitost, kterou jste nezmínil a tou je vnitřní prolinkování. Použiji-li váš příklad, tak ze štítku „seo“, lze prolinkovat na štítek „linkbuilding“ nebo „analýza kw“, popř. podpořit služby např. odkazem na „poptávka seo služeb“.
Využívání těchto vnitřních odkazů účinnost textů ještě znásobí.
Ještě poznámka k diskuzi, zákaz indexace konkrétního štítku není dle mě ideální cesta, spíše stavět obsah tak, aby ta potřeba nenastala. Opět příklad Štítek: „Analýza kw“ a články pak „nástroje pro analýzu kw“, „postup analýzy kw“, atd.
Pavle,
já štítky používám podobně. Například ve spojení s barvami si vytvářím přehledné rozcestníky a nepotřebuji k tomu ani WooCommerce, který by zbytečně zpomaloval WordPress :).
Ano, prolinkování jsem nezmínil, přestože jej i já hojně používám :). Mám totiž ve frontě článků ještě jeden rozšiřující příspěvek, který se bude věnovat jen a pouze štítkům ve WordPressu. A tam už tuto možnost zmiňuji :).
Souhlasím s tím, že zákaz indexace rozhodně není tím pravým řešením. Jen jsem jej uvedl jako příklad pro případ, kdy by se někdo od potřeboval daného štítku „distancovat“ :). Jak ale píšu, určitě to chce znát perfektně svůj vlastní web a případným duplicitám tak snadno předcházet.
A obsah bych se pak určitě snažil budovat popsaným způsobem v podobě samostatných článků s jedním společným jmenovatelem – štítkem :)
U štítků a kategorií se hlavně musí přemýšlet hodně dopředu. Na štítky nepatří jednoslovné fráze, neměly by se zbytečně krýt synonyma. Pak to funguje dobře. A odkazy samozřejmě, odkazy:)
Zdendo,
máš pravdu. Já už to na některých webech otočil a předem jsem si vytvořil databázi štítků, které používám a teď z nich jen vybírám :). Pryč jsou naštěstí doby, kdy jsem do štítků dával snad všechny myslitelné druhy opisů daného klíčového slova. Člověk pak měl na webu miliardu stránek se štítky, kde byl třeba jen jediný příspěvek :D.
Jak řešíte duplicitu popisů při stránkování? Ideální by patrně bylo nestránkovat, ale při velkém množství příspěvků narůstá stránka rubriky či štítku do nepraktické délky a objemu.
Radku,
používám plugin SEO by YOAST, kde mám nastavené, aby se další stránky rubrik (/page/2/ atd.) neidexovaly. Tento plugin navíc u štítků automaticky používá kanonizaci: první stránku automaticky označí rel=“canonical“ a další stránky rel=“prev“, resp. rel=“next“, tedy tak, jak doporučuje Google. Více info lze najít na strákách pluginu.
Používám plugin All in One SEO. Kromě volby „Použít noindex pro očíslované stránky/příspěvky“ má ještě „Odstranit descriptions pro očíslované stránky“. Nastavil jsem tedy zatím indexovat očíslované stránky a odstranit descriptions z očíslovaných stránek. Uvidím co na to Google Search Console. Návštěvnost očíslovaných stránek z vyhledávačů mám sice malou, ale nějaká je a byla by škoda o ni přicházet.
Radku,
jsem zvědav, co na to Google. Prosím pak o zpětnou vazbu :).
Nastavení v All in One SEO pomohlo. Upozornění na duplicitní značky „description“ z Google Search Console zmizelo. Jen je třeba mít trpělivost. Nějakou dobu trvá než Google vezme změnu na vědomí. U tohoto webu se jednalo o téměř 4 týdny.
Perfektní zpráva Radku,
jsem rád, že Google změny zaregistroval a již nedochází k indexaci duplicit :).
Skvělý článek! Jsem rád, že se rozrůstají blogy o affilu a affiláci píšou veřejně :-)