Bounce rate – míra opuštění, míra okamžitého opuštění stránky. Údaj, který lze najít v nástroji pro sledování návštěvnosti Google Analytics, udává, kolik procent návštěvníků opouští web ihned po zhlédnutí pouze jedné jediné (vstupní) stránky. Pro některé je tento ukazatel alfou a omegou jejich webové analytiky. Je to správná cesta? Pojďme se společně podívat na problematiku tohoto parametru podrobněji.
Nedávno jsem komunikoval s jedním affilákem, který používá nejprodávanější šablonu pro WordPress – Avada stejně jako já. Občas si tak vyměňujeme poznatky, které nás společně vždy posunou o kus dále. Už nevím jak, ale narazili jsme na to, že se v poslední době zaměřuje na snížení procenta bounce rate. A že se mu jej nakonec povedlo srazit až na neskutečné číslo 1.
Pro laika: pouze jeden návštěvník ze 100 by z webu odešel po zhlédnutí vstupní stránky. Ale hlavně, zbývajících 99 návštěvníků by se dál jalo zkoumat web. Divné :D.
Hodnoty u mých obsahových webů se pohybují okolo 70-80%, věděl jsem tedy, že je někde zakopaný pes. Začal jsem to tedy zkoumat.
Zahraniční zdroje uváděly, že dostat se na 10-20% míry opuštění je bájný výsledek a cokoli pod touto metou je jen chyba měření.
Pro jistotu, abych měl v ruce nějaké argumenty, zadal jsem dotaz na tyto hodnoty na Facebooku do skupiny o SEO. Názory na bounce rate se hodně lišily, ale jedno měly společné. 1% míra opuštění stránek prostě nemůže nastat.
Spojil jsem se tedy opět s kamarádem s tím, že bude mít někde vložen kód pro Google Analytics 2x. A skutečně tomu tak bylo: měl vložený trackovací kód jak v šabloně, tak v pluginu SEO by YOAST.
Smazáním jednoho z kódů se hodnoty dostaly na obvyklé hodnoty.
Názory z fóra mi ale vnuknuly do hlavy myšlenku, jak to vlastně s tou mírou odchodu je.
Jaké hodnoty bounce rate jsou vlastně žádoucí?
Jak poznáte dále, jednoznačná odpověď na tuto otázku neexistuje. Přesvědčte se sami…
- Představte si, že návštěvník vašich stránek přijde na stránku s kontakty, najde na vás číslo či proklikne si váš kontaktní e-mail a odejde. Byla pro vás tato jeho návštěva zbytečná? Nikoli, udělal kýženou akci: pravděpodobně vás bude kontaktovat.
- Provozujete MFA web, návštěvník přišel na první stránku, kde ho zaujala AdSense či Sklik reklama, tu proklikl a tím odešel. Byla tato návštěva zbytečná? Nikoli, dotyčný vám nechal vydělat…
- Pokud jako já provozujete affiliate weby, vaším cílem je jediné – z návštěvníka vytěžit proklik s uložením cookies, a ještě lépe, zprostředkovat nákup a inkasovat tučnou provizi. V tomto případě pro vás bude bounce rate = 100% splněným snem. Ačkoliv by to původně na první pohled na ukazatel míry opuštění vypadalo na pořádný propadák.
Zkuste se tedy na tuto metriku dívat vždy ze širšího pohledu. Například při redesignu affiliate webu může ukazatel opuštění vzrůst a přesto to může být dobré znamení, jelikož jste změnili barvu konverzního tlačítka a vám to přináší více konverzí.
Bounce oscilující kolem nuly je pouze chybou měření a špatně nasazeným kódem Google AdSense.
Míra opuštění z pohledu SEO
Mnoha SEO odborníky je míra opuštění považována za jeden ze SEO faktorů, které bere Google v potaz při řazení výsledků (klid, sám jsem si to donedávna také myslel :)). Když nad tím teď ale přemýšlím, Google přece zcela logicky nemůže brát tuto metriku jako relevantní, protože neví, k jakému účelu daný web slouží a jaký druh interakce je pro vás, jakožto provozovatele webu, žádoucí.
Pokud by mu na této metrice záleželo, stačilo by kód na web vícekrát (jako v případě výše popsaném) a dosáhnout čísel limitně se blížících 0 – toho by si Google všiml a vystřelil váš web v SERPu do výšin.
Nezkoumejte tedy míru opuštění pro celý web jako celek, ale vždy jen u jednotlivých stránek, ve spojitosti se zdroji návštěvnosti nebo například ve spojitosti se spuštěnými PPC reklamami a při redesignu.
A co vy, je pro vás měření Bounce rate důležité?
Bacha na běžný brutální analytics spam, který tyto statistiky totálně odvaří. Traffic spam (tvořený boty) má bounce rate 100 % a pokud se neodfiltruje, tak může docela drsně zvyšovat (zhoršovat) míru opuštění. Na webech s menší návštěvností dělá traffic spam běžně 20-50 % návštěvnosti a v podstatě naprosto pokřiví veškeré měřené faktory! I na webu s návštěvností 100-200 UIP denně dokáže posunout výsledky o 10-20 %. Nejde porovnávat jednotlivé trendy, protože každý měsíc je nával spamu jiný. Musíte vše ručně odfiltrovat přes GA filtry (ty jediné fungují i zpětně) anebo si to stáhnout jako CSV a přepočítat v Excelu/Calcu.
Zbyňku,
já na spam vcelku úspěšně používám filtry do Google Analytics od Marka Leciána, takže by mi refferal spam kazit statistiky neměl :).
P.
Supr článek! :)
Jinak Google nejspíš bounce rate jako jeden z faktorů opravdu používá. Ne ale tak z pohledu webuu, jako spíš z pohledu samotného SERPu.
V tomhle případě se tomu říká pogo-sticking a jde o to, že když se návštěvník proklikne na web a hned se vrátí zpátky na SERP, tak asi nenašel to, co hledal, a web tím pádem nejspíše není tak relevantní, aby si zasloužil přední pozice.
Hlavní rozdíl oproti bounce rate je právě ten, že vysoká míra pogo-stickingu je pro web vždycky špatná. :)
Jendo,
díky za postřeh. Souhlasím s Tvým názorem, že Google bounce rate jako jeden z ukazatelů kvality webu v případě, kdy se daný uživatel vrátí zpět do SERPu a hledá mezi výsledky další, pravděpodobně relevantnější, web :).
V Google Analytics toto řeším přes vstupní stránky z vyhledávače Google, tam si zobrazím stránky s větším počtem návštěv a vidím, které vstupní stránky mají nízké hodnoty času ztráveného na webu a jaké mají bounce rate. Stejný postup se dá samozřejmě aplikovat u vstupních klíčových slov :).
Ja si myslím, že oveľa dôležitejšie, ako bounce rate, je ako dlho návštevník ostane aktívny na vstupnej stránke. Ak odíde okamžite do pár sekúnd, ako napísal Ján, tak to google vyhodnotí ako nerelevantný článok na dané kľúčové slovo a posunie ho nižšie v SERPE. Ak ostane na stránke dlhšiu dobu a potom odíde (hoci to bude jediný článok, ktorý si na stránke pozrie) buď kliknutím na Adsense, affiliate banner, alebo čokoľvek iné, tak to nemusí byť veľký problém.
Inak, takú slušnú návštevnosť máš z jedného webu?
Juraji,
máš pravdu. Taky je pro mě důležité, jak dlouho se návštěvník na mém webu zdrží. A rovněž věřím, že právě toto je jeden z klíčových faktorů, které bere Google v potaz při řazení výsledků.
Ta návštěvnost není až tak velká – kolem 1000 UIP denně. Mám i weby, kde mám 2-3x tolik :).
Tak mě napadá jak zpřesnit hodnotu BounceRate… Klik na affil odkaz nebo na reklamu není, podle mě, tak úplně bounce. Je to akce, kterou po návštěvníkovi chci. To znamená, že pokud návštěvník splní akci, kterou po něm chci a je to bounce, je potom statistika zkreslená.
Ta myšlenka vychází z definice Bouncerate: Míra okamžitého opuštění je procentuální hodnota návštěv jedné stránky (tj. návštěv, při kterých uživatel opustil váš web ze vstupní stránky bez jakékoli interakce s danou stránkou).
Dá se to vyřešit například tak, že měříte kliky na odkazy pomocí událostí a Google tag manageru, kde je možné nastavit tzv. neinterakční HIT na hodnotu false (Je to default nastavení u událostí) Takže událost způsobí interakci se stránkou. To znamená, že člověk, který odchází z webu, ale splnil požadovanou akci „nebouncene“.
Potom tahle metrika dává větší smysl a ukazuje mi opravdu procento lidí, kteří odešli bez jakékoli akce. Co se týká toho příkladu s telefonním číslem, tam je to horší, ale taky se to dá obejít =o)
Ondro,
pokud Goole tag manager funguje tak, jak píšeš, bylo by to super. Ale nemusím tam pak ručně přidávat všechny affiliate odkazy, které beru jako nebounce? Google tag osobně neznám, tak proto se ptám jak tydýt :).
Pokud dobře chápu dotaz, tak ne. Měření funguje tak, že si prostě měřím kliknutí na všechny odkazy (nastavuje se jednou), které vedou pryč z webu (link neobsahuje tvou doménu). Kdysi jsem o tom něco napsal. Tu: http://ondrasubrt.cz/odchozi-linky-gtm/
Bohužel rozhraní GTM se mezitím změnilo. Mohl bych kdyžtak pomoct =o)
Ondro,
takto mi to stačí. Nastuduju článek a když tak se zeptám :)
Trochu odbočím od bounce rate k affilietu. Dost by mě zajímala kolik je z té návštěvnosti počet prokliků a počet konverzí, pokud se jedná o jeden web.
Pepo,
screen u návštěvnosti je z webu, který není primárně založen na affiliate, proto by moje odpověď byla značně zavádějící. Prokliků a provizí tam totiž není tolik a čísla by v kontextu vypadala mizerně :).