Jak možná víte, obecně mám velké problémy s linkbudildingem, který jsem doposud nedělal téměř žádný. Říkal jsem si, že kvalitní obsah přitáhne návštěvnost i „bez cizí pomoci“. Takto provozuji již několik let desítky webů (troufám si říct, že některé s dosti kvalitním obsahem – tento blog není výjimkou :D). Tyto weby sice návštěvnost mají, ta ale často ani řádově neodpovídá potenciálu, který dané odvětví skýtá.
Ač nerad, rozhodl jsem se, že je čas začít s tím proklatým linkbuildingem, pro jehož usnadnění jsem začal využívat SEO software Collabim a to nejdříve v jeho neplacené verzi.
I v neplacené verzi jsem z Collabimu dostával zajímavá data, část funkcí mi ale zůstávala skryta. Rozhodl jsem se proto vyzkoušet placenou verzi Basic, který má tyto parametry:
- měsíčně stojí 450 Kč,
- umožňuje monitorovat až 5 webů,
- monitoruje pozice ve vyhledávačích vašeho webu, i webu konkurence,
- pomůže s hledáním relevantních stránek pro linkbuilding,
- poskytuje přehledné reporty a exporty.
Prvotní nadšení
Při prvotním vyzkoušení placené verze se mi po hodně dlouhé době stalo, že jsem litoval toho, že za dvě hodiny musím od počítače. Když jsem viděl nepřeberné množství zákonitostí, které mi do této doby unikaly, nemohl jsem se získaných dat nabažit a ihned mi v hlavě začalo naskakovat, co vše musím po svém příchodu domů udělat nebo alespoň přidat do „fronty nápadů“ :)
Hned od začátku získáte z Collabimu tolik dat, že nebudete vědět, co dřív dělat. Zda si vypisovat klíčová slova, na která necílíte nebo tvořit seznam stránek, které nemají moc dobré pozice ve vyhledávačích, načítají se pomalu, …
Po úvodním přidání webů, které chcete sledovat a nahrání seznamu klíčových slov (lze je importovat ze souboru, ručně je přidat nebo lze použít implementovaný nástroj od Skliku), která vás zajímají, musíte počkat, než si software načte všechna potřebná data a zjistí vaši přímou konkurenci.
Na této úvodní stránce každého přidaného projektu vidíte rychlé info, jako významné změny pozic klíčových slov, která sledujete, rozložení pozic podle jejich umístění ve vyhledávačích a také vývoj počtu zaindexovaných stránek v indexu Googlu a Seznamu – tato data navíc přehledně vyvedena v grafu.
Automatické hlídání zpětných odkazů
V části odkazy si můžete vést databázi odkazů, které jste získali. Software automaticky kontroluje umístění odkazů, pokud odkaz na dotyčné stránce chybí, přijde vám automaticky e-mail informující o špatně odkazujících odkazech. Vám tedy odpadá nutnost ručně hlídat zakoupené nebo vyměněné odkazy.
Analýza klíčových slov, 100x a pokaždé jinak
Sám jsem si analýzu klíčových slov dělal snad stokrát. Vždy to skončilo u toho, že jsem si data nechal exportovat do Excelu a tím to skončilo. Takto mám různě na disku hned několik excelovských tabulek, se kterými jsem už dál nikdy nepracoval.
Ocenil jsem proto sekci klíčová slova, kde vám software ukáže pozice vašeho webu jak na Seznamu, tak i na Googlu. Ihned přehledně vidíte, jak si na dané klíčové slovo stojíte a to v obou zmíněných prohlížečích. V závorkách jsou navíc znázorněny změny oproti minulému měření (zeleně s plusem – růst pozic, červeně s mínusem – pokles pozic). Vše přehledně, na jednom místě, s možností řazení podle počtu hledání nebo podle pozice. Můžete sem navíc libovolně přidávat klíčová slova nová a mazat slova stará.
Srovnáváním pozic na Seznamu a Googlu můžete občas narazit na zajímavé grafy, jako třeba tento, který jsem postoval na svém Twiteru:
Každej vyhledávač má fakt úplně odlišný metriky, podle kterých řadí výsledky vyhledávání :D pic.twitter.com/uPxg2ybLsO
— Josef Kroupa (@josef_kroupa) March 15, 2016
Je můj web skutečně na dané pozici? Kdo je přede mnou?
Další super funkcí je možnost ruční kontroly pozice v daném vyhledávači. U vybraného klíčového slova stačí kliknout na číslo ukazující pozici v daném vyhledávači – software vám rázem v nové záložce otevře daný vyhledávač a ukáže vám výsledky hledání. Snadno se tak můžete podívat, které stránky jsou před vámi a které naopak za vámi. A je jedno, jestli se jedná o druhou nebo o pátou stránku.
Pokud si Collabim propojíte s Google Analytics a Search console (vřele doporučuji), můžete si zobrazit rozšířené informace o vybraných klíčových slovech. Já si nechávám zobrazit návštěvnost, míru opuštění, počet zobrazených stránek za návštěvu, výši CTR a počet zobrazení. Přehledně vidím, v jakých klíčových slovech mám slabiny (špatné pozice) a kde je naopak potenciál pro růst – např. slova s vysokými počty hledání, nebo ta s malým CTR.
Pozice konkurence
V sekci konkurence se vám na definovaná klíčová slova zobrazí pozice vašeho webu a to v porovnání s pozicemi konkurence. Snadno tak vidíte, jak si stojíte v porovnání s ostatními.
Statistika obsahu stránek
Tato stránka má 4 další podsekce, které se zobrazí po rozkliknutí příslušného grafu.
Analyzovat obsah webu – klíčová slova na stránkách
Pro někoho pravděpodobně nejcennější část celé aplikace, kde přehledně vidíte, zda máte u některé stránky nedostatky u vybraných klíčových slov, případně zda vám nějaké klíčové slovo na webu nechybí úplně.
Pokud některé ze slov v daném článku chybí, program vám vypíše příslušnou stránku včetně doporučení, které klíčové slovo byste měli doplnit – sen každého copywritera :). U klíčového slova navíc vidíte jeho hledanost u Seznamu i u Googlu a tak rychle zjistíte, zda má smysl se jeho přidáním vůbec zabývat.
U klíčových slov, která máte na svých stránkách vidíte, zda je máte obsažena v klíčových částech: v titulku webu, v nadpisu H1, v BODY a v META description – sen každého SEO konzultanta :)
Kontrola titulků a nadpisů
Při rozkliknutí koláčového grafu s popiskem Zkontrolovat titulky, nadpisy h1, … se dostanete na stránku, která vám vypíše všechny stránky a u nich posoudí, zda máte vyplněny titulky, nadpisy H1 a meta description. Pokud narazí u dané stránky na nesrovnalost, upozorní vás na to. Jako mě v případě stránky o poliklinikách v Jihočeském kraji, kde jsem měl příliš dlouhý popisek META description.
Rychlost načítání a velikost stránek
Všude skloňovaná rychlost načítání webu v této sekci dostává úplně nový rozměr. Ihned zde vidíte analýzu všech svých stránek z pohledu rychlosti, vidíte, jak je daná stránka velká a jak dlouho trvá její načtení. Opět neocenitelný pomocník, kde vidíte, které stránky mají problém a vy jej můžete začít řešit.
Opět můžete kliknout na libovolný sloupeček a seřadit si seznam stránek, abyste věděli, které stránky se načítají nejpomaleji a naopak.
Kontrola přesměrování a chybových stránek
V posledním sloupečku předchozího obrázku vidíte stavové kódy pro příslušné stránky. V ideálním případě byste měli všude vidět kód 200 – úspěšný HTTP požadavek. Co znamenají další stavové kódy?
Díky této sekci rovněž zjistíte, které stránky vrací chybu 404, tedy neexistují a vy můžete snadno sjednat nápravu, například přesměrováním pomocí 301.
Site finder
Dostáváme se k sekci, která mě dostala. Podle vámi zadaných klíčových slov program Collabim najde všechny k danému tématu relevantní weby a vypíše je na této stránce. Sama o sobě by tato funkčnost nebyla až tak zajímavá. Pravé kouzlo oceníte až při rozkliknutí konkrétního webu.
Collabim vám totiž zobrazí konkrétní stránky daného webu, na kterých byste se měli snažit získat zpětný odkaz. Doporučení je navíc doplněno o klíčová slova, přes která by měl zpětný odkaz ideálně vést. Tato funkčnost mi neskutečně šetří práci při mých linkbuildingových začátcích – sen každého linkbuildera :).
Během chvíle si projdu weby, které se umisťují na vybraná klíčová slova přede mnou, projdu si jejich nejlepší stránky, podívám se na návrhy slov od Collabimu a vidím, jestli má na dané stránce smysl shánět odkaz.
Má smysl Collabim používat?
Když bych měl udělat závěr, musím říci, že software Collabim je pecka. Šetří mi hodně práce, ihned jasně a přehledně vidím, které stránky mají problémy s titulky, nadpisy, rychlostí načítání. Vidím, jak se mění pozice klíčových slov, vidím, jak se mění pozice konkurence. Prostě vše, co bych od daného typu programu očekával :).
Pokud stejně jako já váháte, zda do toho jít nebo ne, můžete pro začátek vyzkoušet tarif Basic, který je pro jeden web zdarma (a prvních 30 dní dává data plné verze), ale i tak je cenným pomocníkem. Případně můžete vyzkoušet některý z placených tarifů, u kterých tvůrci nabízejí první měsíc na vyzkoušení zdarma. Což si myslím, že je víc, jak férová nabídka.
A co vy, jaké máte zkušenosti s používáním SEO nástroje Collabim?
Ahoj Josefe moc pěkná recenze collabimu, jen doufám, že si ji moc lidí nepřečte, protože bychom tím přišlo o jednu konkurenční výhodu (vtip) :) Jinak co se týká srovnání pozici na Google a Seznamu, tak to sleduj dále a uvidíš to co jsem interně pojmenoval „Seznam random dance“, kdy pozice za 2 dny zase skočí nahoru aby naopak zase za týden mohla skočit dolů a tak pořád dokola, děje se to samozřejmě jen u pár klíčových slov.
Ahoj Petře, díky za komentář a za pochvalu :). S tím „tancem“ přesně vím, o čem mluvíš, pozice lítají nahoru a dolů pěkně, ale aspoň se člověk nenudí :).
Moc pěkný článek! „Seznam random dance“ asi sledujeme všichni :-)
Mirku, to není random. To mají vytipovaný blázny, kteří jsou ochotni nasypat peníze do PPC a těm pak hejbou s pozicema :D.
U Seznamu bych se tomu ani nedivil. Avšak tento pohyb sleduji jak u větších webů, které sypají nemalé částky nejen do PPC, ale i „mikrowebů“.
Však jo, sám to sleduju jak u webů, které platí PPC a i ty, které neplatí nic :D.
Hlavně taky bacha na filtrování referral spamu z Analytics, jinak budete měřit úplné nesmysly. U novějších webů tyhle falešné návštěvy udělají hravě desítky % z celkové návštěvnosti a totálně doprasí míru opuštění, dobu prohlížení, navštívené stránky atd. Bohužel, Google na to už druhým rokem totálně kašle. Během posledního roku se Analytics bez brutální ruční cenzury a následně filtrování výsledků staly prakticky nepoužitelné.
Zbyňku,
máš pravdu, ten refferal spam může u některých méně navštěvovaných webů dělat většinu návštěvnosti. Používám proto Refferal spam filtry od Marka Lecinána, které tento provoz odfiltrují.
P.
Ahoj, kdyby někdo chtěl alternativu přímo do WordPress webu, tak skvělá možnost je využít Off Page SEO pluginu, který dělá v podstatě to stejné.
https://wordpress.org/plugins/off-page-seo/
Ahoj Josefe, souhlasím, tento rok jsem se rozhodl Collabim poprvé v placené verzi vyzkoušet a jsem s ním velmi spokojený. Jen se zeptám do jaké míry se spoléháš na titulky do délky 55 znaků? Já mám u všech WP projektů nainstalovaný Yoast, který mi hlídá délku nadpisů a podle Collabimu ji všude překračuji.
Ahoj Lukáši,
já mám Collabim zaplacený již od doby mé recenze a jsem stále nadšený. Šetří mi práci v hledání konkurence a hlavně mám rychlý přehled o vývoji pozic pro mnou sledovaná klíčová slova.
Také používám Yoasta a na Collabim se u titulků vůbec neohlížím. Snažím se, aby se titulek vešel do 600 px, což odpovídá zhruba 50-60 znakům (záleží na šířce znaků). Už jsem ale v SERPu Googlu viděl i titulky delší, jak 70 znaků. Pokud Tě k titulkům zajímá bližší info, doporučuji kouknout na tento článek: https://moz.com/learn/seo/title-tag.
Kvalitní recenze :-)
Jen doplním, že Collabim pomáhá nejen při samotné exekuci SEO aktivit, ale i při reportování :-)
http://filipbartos.cz/cesky-collabim-odpovida-na-otazky-klientu-za-me
Linkbuilding je v podstatě podvod, místo aby existovaly skutečně smysluplné zpětné odkazy, vytvoří se stránky plnéodkazů ve smyslu „kdo dobře zaplatí“.
Vůbec bych se nedivil, kdyby to vyhledávače penalizovaly.
To už je snad lepší si zaplatit lepší umístění u gůůglu.
Jenomže potom se u odkazu objeví, že jde o reklamu, Ale to klient nechce.
V tom vidím ten podvod. Každá reklama má být označená. V novinách, na Internetu, na bilboardu.
O tomto programu slyším už poněkolikáté :) My spíše v mediaunit.cz používáme ahrefs :)