Již několikrát jsem byl některými z Vás nabádán k tomu, abych zde zveřejnil svůj postup, jak pracuji a jak se mi daří s PPC kampaněmi. Pokusil jsem se tedy něco připravit, tak pojďme na to.
Když jsem se v září roku 2012 rozhodl, že začnu podporovat své affiliate weby pomocí PPC kampaní, věděl jsem o této oblasti jen minimum. Namlsán tweety především od Mária Roženského, který byl schopný za víkend spustit web a pomocí PPC kampaní z něj vydělávat jednotky tisíc, řekl jsem si, že se do oblasti podpory svých webů pomocí PPC pokusím proniknout i já.
Jal jsem se tedy studovat nejdříve teorii – vřele i dnes doporučuji PPC seriál od Větrovky, který uvede do problematiky i úplně začátečníky. Po studiu jsem se vrhl na samotnou realizaci.
Začátky s PPC a ztráta několika tisíc
Bohužel jsem si pro své začátky zvolil nešťastný segment, a sice, prášky na hubnutí. Vůbec jsem neřešil návratnost kampaní, konkurenčnost u daných klíčových slov. Prostě jsem se rozhodl, že získám veškerý možný traffic, který se dal ve spojení s hubnutím, prášky, nadváhou apod. získat.
Stalo se tak, že za prvních 8 měsíců jsem byl necelých 6.500Kč v mínusu. Prostě a jednoduše, traffic, který mi na web přišel sice občas konvertoval, ale kvůli drahým a neoptimalizovaným klíčovým slovům mě kampaně dostávaly do ztráty.
Pro své potřeby jsem si tedy vypracoval tabulku v Excelu, která mi počítala, jak drahá klíčová slova mohu inzerovat, aby kampaně byly ziskové. Následně jsem ale narazil na online nástroj, který to samé hravě spočítá za nás. Naleznete jej zde – kalkulačka návratnosti PPC.
Jak pracovat s kalkulačkou návratnosti PPC?
Do prvního políčka nastavte cenu za proklik pro vámi vybrané/vybraná klíčová slova (zjistíte z odhadu Skliku i AdWords). Do druhého políčka zadejte průměrný zisk z prodeje jednoho produktu (u e-shopu s různě drahým zbožím může být náročnější), případně zisk z jedné affiliate konverze. Do políčka třetího zadejte průměrný konverzní poměr, který váš web má (Pokud máte již běžící web neměl by to pro vás být problém. Jedná se o počet zákazníků ze 100 návštěv, kteří u vás nebo přes vás produkt skutečně zakoupili). Do posledního políčka pak zadejte měsíční rozpočet, který chcete do dané kampaně investovat. Kliknutím na tlačítko spočítat pak z přehledného sloupcového grafu zjistíte, zda vám daná klíčová slova, s daným konverzním poměrem a budgetem vůbec něco vydělají.
Pozor na příliš obecná a nesouvisející klíčová slova
Teorie, která vám vypadne z kalkulačky je sice hezká věc, ale praxe bývá často dosti odlišná.
Je proto nezbytně nutné nastavené kampaně alespoň zpočátku denně kontrolovat a dělat dílčí korekce. Nejednou se mi totiž stalo, že mnou inzerovaná klíčová slova korespondovala s příliš obecnými výrazy a tak mi na web proudily sice hojné zástupy návštěvníků, avšak těch, kteří o dané produkty vůbec nestáli.
Pro každou z kampaní proto sledujte klíčová slova, na která návštěvníci přicházejí, a dělejte korekce pomocí vylučujících slov.
Pokud jsem totiž zpočátku inzeroval spojení hubnutí ve volné i ve frázové shodě, začali mi chodit na web návštěvníci na spojení „citron a hubnutí, hubnutí nohou, diskuze o hubnutí“. Jasně, někdo může namítat, že i tito návštěvníci mohou konvertovat. Ano, může to být pravda, konverzní poměr ale u těchto návštěvníků bude mizerný a cena za proklik stále vysoká. Proto doporučuji tato spojení z kampaní vyloučit.
Postupně jsem tedy začal pomocí vylučovacích slov vypínat slova, která mi přišla zcestná a také klíčová slova, která sice souvisela s daným produktem, ale měla nízkou nebo nulovou proklikovost – to vše vám navýší zbytečně cenu za proklik.
Jelikož si výdaje vložené do PPC kampaní již od začátku eviduji, tady přikládám graf, jak se mé výdaje vložené do PPC vyvíjely v čase (částky v prvním grafu jsou záměrně uvedené s mínusem, jelikož se jedná o náklad).
Sledovat výdaje je sice hezká věc, důležitější je ale porovnání s příjmy.
A konečně graf ukazující vývoj zisku (příjmy z affilu očištěné o výdaje investované do PPC kampaní).
Z výše uvedených grafů je pěkně vidět, že postupem času jsem se konečně dostal ze záporných hodnot, přičemž měsíčně do PPC kampaní investuji stále od 3 do 5 tisíc měsíčně. Výrazný nárůst zisku je pak vidět v období okolo Vánoc, kdy konverzní poměr i hledanosti rostly skokově.
Jak mě telefonát s podporou AdWords posunul o další kus dál
Zpočátku jsem inzeroval pouze v reklamní síti Skliku. Jakmile jsem si tam kampaně osahal a konečně se dostal do kladných čísel, začal jsem se zabývat kampaněmi i u Googlu.
Jelikož v reklamní síti AdWords od začátku svého podnikání měsíčně několik tisíc utratím, přišla mi do mailu opakovaně výzva ke kontaktu jejich bezplatné české podpory, kde se mnou ochotně projdou mé kampaně a zkusí mi poradit. Zprvu jsem tyto emaily ignoroval – nevím proc, asi zbytečně velké ego :-). Jelikož jsem se ale chtěl posunout dále, jejich nabídky jsem nakonec využil. S ochotným operátorem jsem mluvil téměř hodinu, prošli jsme mé kampaně a ponastavovali, co se dalo.
Co mě nejvíc zaujalo, bylo doporučení na rozšíření jazyků, komu se mají inzeráty zobrazovat, i o angličtinu. Přeci jen existuje mnoho uživatelů, kteří se sice nacházejí v České republice, ale mají anglickou verzi prohlížeče.
Zpravidla také omezuji zobrazování reklam na partnerských webech a cílím jen a pouze na vyhledávací síť. Aktuálně ještě přemýšlím o omezení zobrazování reklam jen na počítačích a tabletech, protože stále si neumím představit, jak si někdo objednává výrobek přes mobilní telefon (tady bych se rozhodoval podle e-shopu, na který posíláte traffic, zda se na něm dají nákupy pohodlně dokončit i z mobilního telefonu).
Někoho by mohlo zajímat spouštění reklam jen v určitých časech, kdy třeba konkurence zrovna neinzeruje nebo v době, kdy je u PC valná většina vaší zákaznické základny. Stejně tak lze reklamy pouštět i geograficky. Já jsem ani jednu z těchto dvou funkcí nevyužil.
Jak pracuji inzeráty
Obzvláště v oblastech, kde je na daná klíčová slova velká konkurence, je třeba tvořit co nejzajímavější inzeráty, které budou potenciální návštěvníky lákat k prokliku.
Co se mně osvědčilo nejvíce je uvedení daného klíčového v nadpisu inzerátu, v textu inzerátu a také v odkazovaném URL. Můžete samozřejmě daná spojení i skloňovat, aby texty nepůsobily příliš křečovitě a strojeně.
Pokud například budu inzerovat zmíněné prášky na hubnutí, a vyberu si klíčové slovo prášky na hubnutí, inzerát bude vypadat následovně:
Do inzerátu se snažím vpravit výzvu „Zhubněte…“, často se snažím uvést konkurenční výhodu – produkt skladem, doprava zdarma, dodání ihned. Osvědčilo se mi i udávání ceny za daný produkt v textu inzerátu. Sice se o něco zúží okruh návštěvníků mého cílového webu, ale bude se jednat o zákazníky, kteří už tuší, kolik daný produkt stojí a neodradí je cena produktu.
Pro tolik oblíbené a všude proklamované tričko-weby bych inzerát koncipoval takto: „Kvalitní trička s potiskem za akční cenu 249Kč, trička máme skladem!“
Všimněte si také, že u odkazů pracuji s „chytrými URL odkazy“, kdy uživatele směřuji na stránku ucinne-hubnuti.cz/prasky-na-hubnuti, tedy na stránku, která fyzicky neexistuje. Jak v Skliku, tak i v AdWords lze totiž nastavit stránku, kterou vidí návštěvníci a také stránku, na kterou budou návštěvníci skutečně přesměrování.
Moje skutečná URL totiž vypadá takto: http://www.ucinne-hubnuti.cz/?utm_source=sklik&utm_medium=cpc&utm_campaign=hubnuti. Tento URL odkaz je jednak dlouhý a zadruhé by byl pro návštěvníka nepřehledný.
Parametry ?utm_source=sklik, &utm_medium=cpc a &utm_campaign=hubnuti slouží pro trackování mých kampaní v Google Analytics. Tyto parametry si můžete vygenerovat svoje vlastní pomocí online nástroje od Googlu.
Testoval jsem i verze odkazů s www a bez www, tedy např. www.ucinne-hubnuti.cz a ucinne-hubnuti.cz. O trošku lépe mi konvertovaly kampaně s www na začátku. Stejně tak jsem testoval zvětšení počátečních písmen URL inzerátu (Ucinne-Hubnuti.cz), jak jsem se sám přesvědčil, lidé na to reagují spíše negativně – lehce mi pokleslo CTR. Inzeráty nyní zpravidla spouštím ve verzi s www. První velká písmena bych v URL inzerátů uváděl jen v případech brandu (dělá to tak ve svých inzerátech Heuréka – www.Heureka.cz) nebo verze bez www, jak to dělá Aukro.cz, které i svoji domovskou stránku má přesmerovanou na verzi bez www.
Optimalizace textů a inzerátů
Jak pracujete s texty na svých stránkách a jak s texty inzerátů? Já si například dané téma projedu pomocí nástrojů na odhad hledanosti v Skliku i v AdWords, zkouším zadat klíčová slova do našeptávačů prohlížečů, dívám se na statistiky hledání a přístupů v Google Analytics a Webmaster Tools. To všechno mi pomůže s tím, co lidé skutečně hledají a jak danou landing page (tedy stránku, kam návštěvníky z inzerátu směřuji) koncipuji a jaké texty volím pro dané stránky, nadpisy, názvy obrázků, …
Poslední dobou rovněž využívám statistiky hledání a proklikovosti u PPC kampaní. Často se mi tak stane, že narazím na klíčová slova, která jsou hledaná, nejsou příliš konkurenční, mají tak nižší cenu za proklik a přes Google Analytics bych na ně nikdy nepřišel.
Pak není problém na dané spojení vytvořit samostatnou landing page na mém webu, na kterou začnu posílat návštěvnost pomocí nově vytvořené PPC kampaně.
Sledování kampaní a jejich ziskovosti
Jak jsem avizoval jednom z úvodních odstavců, dříve jsem spouštěl kampaně, které obsahovaly hodně různorodých klíčových slov. V té době jsem vůbec nesledoval a neměl jsem ani jak, zda daná klíčová slova konvertují a zda nejsou ztrátová. Prostě jsem věděl, kolik peněz do dané PPC kampaně dám a čekal jsem, zda vydělám více, než jsem investoval…
To samozřejmě byla špatná a dlouhodobě neudržitelná cesta. Postupem času jsem se naučil dělat kampaně menší, s menším počtem klíčových slov. A také jsem začal tyto kampaně sledovat (více v odstavci Jak pracovat s inzeráty). Navíc jsem i na vstupní stránky začal přidávat trackovácí kódy k odkazům a obrázkům, které vedly na partnerské weby. Pokud totiž mateřský affiliate web, kam posíláte traffic, dokáže vaše prokliky rozeznat, hned víte, odkud vám tečou peníze a které produktu či stránky nejsou vůbec konverzní. I proto jsem si hodně oblíbil affiliate sítě postavené na Affilboxu, který používá parametry &a_cha=KANAL, pomocí kterých poznám, odkud přišel návštěvník, který zakoupil určité zboží.
Bez měření to prostě nejde. Bohužel nestačí jen pouhý součet příjmů a výdajů, ale je potřeba kampaně pořádně sledovat a analyzovat.
Pokud nechcete kampaně sledovat, optimalizovat a testovat, vůbec se do toho sami nepouštějte! A radši si zaplaťte odborníka, který vše udělá za vás. Odpadnou vám tak zbytečné nervy a ve výsledku vás to paradoxně vyjde i levněji.
Shrnutí, jak postupovat při tvorbě a správě PPC kampaní
- Vytipujte si oblast svého podnikání
- Vyberte vhodná klíčová slova, na která budete inzerovat
- Spusťte kampaň s omezeným denním rozpočtem
- Průběžně kampaň sledujte a optimalizujte
- Pomocí vylučujících slov odeberte klíčová slova nesouvisející s danou oblastí nebo slova, která mají nulovou či nízkou míru proklikovosti
- Trackujte kampaně, sledujte, která klíčová slova konvertují
- Vytvořte nové vstupní stránky lépe optimalizované na klíčová slova, která zjistíte ze spuštěných kampaní. Vytvořte nové dílčí kampaně zaměřené na užší skupiny klíčových slov.
- Vydělávejte! :-)
V předchozím textu jsem se snažil nastínit, jak pracuji s PPC kampaněmi já. Vím, že mám velké rezervy, zejména v síti AdWords, proto prosím odborníky na PPCčka, aby mi pomocí konstruktivní kritiky pomohli ve zdokonalení mých vědomostí o PPC pomocí komentáře a zanechání zpětné vazby ;-).
Ono to vyhodnocování PPC je trošku složitější, pakliže máš affil web, ze kterého posíláš návštěvníka na mateřský web, tak se vlastně v PPC systému nedozvíš, které klíčové slovo či reklama ti tu konverzi způsobila a můžeš jenom hádat a odhadovat, co to asi bylo.
Takže PPC kampaně jsou na affil super, ale hlavně na ten, kde máš vlastní děkovnou stránku a probíhá konverze u tebe na webu.
Martine, máš pravdu. U některých kampaní mám prostě smůlu. Nicméně vím, že v jedné velké affiliate síti už připravím rozhraní, které umožní i trackování konverzí z PPC a z landing pages.
Supr článek. PPC jsem už několikrát zkoušel (Sklik), ale rozpočet sem vždycky držel dost nízko. Žádná vyložená katastrofa, i zisk tam byl, ale v tom malým se to blbě vyhodnocuje. Teď to chci znova zkoušet, takže doufám, že mi i tyhle rady pomůžou.
Díky. Chce to pořád testovat a uvidíš, že se výsledky dostaví.
Díky za článek, o jaké sítí mluvíš? Espolupráce? Jinde to trackování asi není ne?
Michale, něco připravují v Affilnetu.
Trackování pomocí konverzního pixelu je na platformě HasOffers, kromě eSpoluorace.cz také AffiliateClub a dříve AdBenefit.
Affilbox je v tomto ohledu nejhorším možným řešením, jelikož používá pouze jeden kanál. Mnohem lépe se měří konverze z kamapaní, které běží na PAP nebo HasOffers, kde je možné pohodlně vyhodnocovat všechny UTM parametry a klidně si tam posílat i konkrétní klíčová slova.
Těch kanálů tam jde uděl kolik chceš. S PAP a HasOffers osobní zkušenost bohužel nemám, tak nemohu hodnotit. Díky ale za tip.
Jak se nastavují další kanály? &a_cha2= atd.?
Kanály se nastavují takto: &a_cha=KANAL1, &a_cha=KANAL2, &a_cha=KANAL3, … Funguje to bezvadně.
Nemůžeš doporučit ještě nějaké další dobré zdroje z kterých si o PPC kampaních čerpal zkušenosti?
Dřív jsem pravidelně sledoval http://sklik.cz.sblog.cz/, případně koukni do nápovědy k AdWords. Jiný zdroj už si teď bohužel nevybavím. Když mě teď zajímá něco konkrétnějšího ohledně kampaní, hledám přes Google v zahraničních fórech.
Uff, tolik informací v jediném článku, musím si ho přečíst ještě několikrát :-) Díky Pepo
Petře, sám jsem přemýšlel, zda těch skoro 6 A4 textu nerozdělit do více článků. Převládla ale lenost :-D
Pepo, moc díky za článek. Obrovsky výživný! Jen tak dál, moc rád sem chodím pravidelně!
Honzo, díky za chválu. Asi budu muset začít psát častěji :-)
Ahoj Pepo,
já v PPC dost tápu, takže díky za info. V podstatě se mi povedlo nastavit jen jednu kampaň ziskovou ty ostatní zatím ladím bez úspěchu. Nemohl by jsi na nějakém příkladu ukázat, jak vybíráš klíčová slova? Dle té kalkulačky máš například nastavenu max. cenu za proklik 1 Kč, takže dražší klíčová slova dle odhadu vůbec nepřidáváš?
Co to? To slyším karmu růst! :) Parádní článek.. za odměnu příští měsíc vyděláš určitě aspoň páďo! :))
Nesliboval jsi náhodou 100.000Kč? :-)
To bude chtít druhý díl! Ale stovečka je blízko :))
Pepo, super článek. Smekám. Odpovídáš hned na několik otázek, které začínají affiláci k PPC mají! Mám takové tušení, že ta „karma“ byla rozhodně zachráněna :-D. Jen tak dál.
Katko, děkuji :-) S tou karmou bych to neviděl tak růžově :-D
Mám ještě dotaz ke KW. Zadáváš je i jako volné a frázové shody? Z článku to tak vyplynulo. Nemyslíš, že je lepší zadávat je jen jako přesnou shodu?
Michale, na začátku zkouším vždy všechny shody, jelikož občas mi z toho vypadnou zajímavá spojení, na která bych pravděpodobně nikdy nepřišel.
Chapu spravne 3 graf, ze diky investici 3-5 tisic mesicne do PPC mas vydelky z affilu posledni dobou prumerne 20.000,- Kc? Tj. Ctyrnasobny vydelek oproti nakladum?
Proc tedy neinvestujes do PPC vice, kdyz je tam takovy navratnost a tak dobre to konvertuje? Nebo jsi uz pri tom narazil na breakeven?
Dekuji za odpoved.
Tome, chápeš to správně. Bohužel v daných oblastech narážím na stropy v podobě počtu hledání.
[…] článků uplynulého týdne je z mé strany bez pochyby článek Josefa Kroupy s názvem „Jak dělám ty PPCčka„. Jedná se o základy, ale je příjemné si čas od času přečíst článek z pohledu […]
[…] 2012 rozhodl, že začnu podporovat své affiliate weby pomocí PPC kampaní, věděl jsem o … Přečíst celý článek » Zobrazit […]
Super článek :) Zajímá mě jen, jestli se snažíš udržet (nebo se držíš) v TOP 3 pozicích a nebo horší? Většinou totiž s provize z affiliate nejde konkurovat těm, co mají přímé provize z produktu.
Jakube, určitě se nesnažím za každou cenu držet na předních pozicích. Snažím se najít takovou cenu za proklik, abych ještě vydělával.
Někde jsou totiž ty prokliky zbytečně drahé a snadno by tak finance investované do PPC převýšily mojí výslednou provizi.
Díky.
Když dělám PPC pro eshop, nebo pro službu, tak mám většinou vyšší marže, takže po spuštění mám většinou hned ziskové kampaně, u affiliate narážím na to, že musím dávat zpočátku daleko více peněz, abych získal data pro optimalizaci.
Bez dat to nejde, to je jasny. Clanek velmi povedeny, diky za nekolik tipu.
[…] – na pódiu vystoupí za affiliate partnery Josef Kroupa (na jeho blogu doporučuji článek o nastavování PPC) a David Eiselt za Cestujlevne.com. Na obě přednášky jsem hodně […]
Právě hledám někoho na správu PPC kampaní pro náš obchod http://www.zvirecitricka.cz
Konkrétně tedy google adwords, víte o někom dobrém ale ne zas šíleně drahém? Přece jen jsme malý začínající obchod:)
Wolferine, nikdo takový mě nenapadá. Na Vašem místě bych ale hledal radši někoho na volné noze, než velkou agenturu.
Skvělý článek, který v seznamu kvalitních článků o PPC v češtině nesmí chybět :-)
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/21/
Zdravím, máte zkušenosti s propagací článků formou kladné reference (vlastní zkušenosti) pomocí PPC? Zajímalo by mě, zda to máte oměřené. Dokážu si jako affiliate partner představit spolupráci s větším eshopem a pak dělat přesně cílené kampaně na jednotlivé produkty, popř. využití automatů, ale co můj dotaz. Má to smysl i v tomto případě, kdy návštěvníci a čtenáři nejsou vyloženě v nákupním procesu?
Mirosi,
ano, s touto formou propagace mám velmi dobrou zkušenost. Poptal jsem jeden e-shop, který nabízel produkt přesně korespondující s tématem mého webu, s tím, že bych rád napsal recenzi a zda bych mohl získat produkt zdarma.
Odpověď daného e-shopu byla kladná a já na základě zaslaného produktu připravil recenzi, která mi pravidelně přináší konverze a to nejen z PPC, ale i ze SERPu :).
Je to sice časově náročnější cesta, ale dle mého soudu se vyplatí :)