Myšlenka vytvořit magazín o svatbách pro mě není nová, napadla mě někdy v první polovině loňského roku, kdy jsem si rovnou zaregistroval doménu www.svatebniasistentka.cz, poladil grafiku a nechal si napsat několik článků.
První článek jsem publikoval 25. června 2012, první návštěvník přišel na web o tři dny déle, tedy 28. června.
Od té doby jsem celkem publikoval osm článků, s rozestupem cca 3 dní. S touto aktivitou jsem přestal ke konci července, jelikož jsem řešil jiné projekty. Po prázdninách jsem se chtěl opět vrhnout na hromadnější publikování článků, nakonec jsem ale přidal pouhé tři další články a to bylo z hlediska textů až letošního ledna vše.
Dosavadní statistiky návštěvnosti
Na níže uvedeném grafu vidíte, že k pozvolnému nárůstu návštěvnosti došlo hned tři dny po publikování prvního článku a tento trend trval až do konce července, kdy jsem pro jiné aktivity na svatební magazín „zanevřel“ a nepublikoval další texty. Opětovný růst nastal až ke konci srpna a v září, kdy jsem publikoval další tři články. Od té doby návštěvnost kulminovala, aby s koncem roku postupně opět padala.
Z tohoto grafu je tak pěkně vidět, že pokud provozujete magazín, musíte pravidelně publikovat obsah. Pokud tak neučiníte, začnete v očích vyhledávačů ztrácet a bude se vám snižovat návštěvnost.
Abych zbytečně nepaušalizoval, je nutno podotknout, že svatby jsou částečně sezónním tématem a tak lze propad návštěvnosti v zimních měsících očekávat.
Návštěvnost za období 1. – 14. ledna 2012
V druhém grafu vidíte statistiku za první polovinu měsíce ledna, kdy jsem začal pravidelně publikovat články a rovněž jsem začal psát tento seriály o tvorbě magazínu. I díky zmínkám na mém blogu návštěvnost v lednu roste a dokonce se mi poprvé podařilo pokořit hranici 50 přístupů za den.
Když se teď zpětně dívám na podrobnější statistiky návštěvnosti, tak vidím, že Google začal indexovat mé stánky o necelé tři týdny dříve, než Seznam. S postupem času se podíl návštěvnosti z vyhledávačů přeléval až do doby, kdy mi v současnosti Seznam posílá o čtvrtinu vyšší traffic, než Google.
Linkbuilding
Určitě vás zajímá, jak jsem se vypořádal s linkbuildingem. Po pravdě musím říct, že právě linkbuilding je asi moje největší slabina (nebaví mě) a tak jsem po spuštění magazínu udělal pouhé dva „zápisy do katalogů“ a sice na Seznam a Google. Žádný jiný linkbulding jsem až do konce loňského roku neprováděl!
V lednu bych chtěl na budování základny zpětných odkazů hodně zapracovat. Aktuálně zkouším webovou službu Ahrefs, kterou si můžete nechat projet weby (i konkurenční) a zjistit odkud mají zpětné odkazy. Pomocí tohoto nástroje jsem si proklepl několik tuzemských i zahraničních webů a zjistil odkud na ně odkazují. Výsledky jsem si vytřídil a uspořádal do tabulky a postupně se budu snažit tyto odkazy také získat. Je to samozřejmě jen jedna z částí mnou plánovaného linkbuldingu.
Další informace o tom, jak budu pokračovat v budování zpětných odkazů uvedu v samostatném dílu seriálu o tvorbě magazínu.
Jak dále zvyšovat návštěvnost?
Kromě neplacených výsledků ve vyhledávání jsem se rozhodl, že vyzkouším alespoň v počátcích posílat traffic z placených kampaní Skliku a AdWords. Dají se tam najít klíčová slova, která budou souviset s mnou plánovanými svatebními tématy a u nichž je CPC (cena za proklik) na minimu, s minimální, případně nulovou konkurencí. Od tohoto kroku si slibuji navýšení návštěvnosti, kterou budu moci dále prodávat.
Sociální sítě
V podstatě u všech svých projektů používám plugin pro WordPress s názvem ShareThis, který jsem se rozhodl použít i u tohoto magazínu. Z již dostupných statistik vidím, že i přes minimální osvětu mezi potenciálními čtenářkami mi Facebook, Twitter a dokonce i email na Seznamu v součtu přivedly pár desítek čtenářek.
Odkazy na sociální sítě jsem tedy nastavil tak, aby se automaticky publikovaly pod každým článkem. Mně tak ubude starost s ručním přidáváním sociálních záložek do každého článku a navíc umožním čtenářkám můj obsah jednoduše sdílet a zvyšovat tak návštěvnost magazínu.
Samostatnou kategorií je pak Facebook, kde jsem šel ještě dál a vytvořil jsem podpůrnou stránku, kam mám v plánu psát informace o publikovaných článcích a postupem času bych chtěl čitatelkám nabídnout i nějaký ten mimo magazínový obsah navíc.
Zároveň bych chtěl pomocí skupiny na Facebooku hromadně komunikovat s čtenářkami a díky tomu bych mohl snadněji získávat zpětnou vazbu o svém počínání. Jestli je to moje naivní představa ukáže až čas.
Pro usnadnění přidání do skupiny SvatebníAsistentka jsem pomocí nástrojů od Facebooku vytvořil widget, který jsem umístil do postranního panelu. Like Box, jak tomuto prvku ve Facebooku říkají, jsem samozřejmě barevně upravil tak, aby jeho vzhled korespondoval s barevností magazínu a příliš nerušil.
V dalším dílu se zaměříme na monetizaci a budování ziskovosti magazínu.
Předchozí díly seriálu
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 1. část: téma, doména, technické zázemí
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 2. část: krmivo pro magazín – texty
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 3. část: zvyšujeme návštěvnost
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 4. část: monetizace
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 5. část: obrázky
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 6. část: kritika magazínu
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 7. část: sdílení a sociální sítě
Ahoj Pepo,
děkuji za seriál poučných článků. Vybudovat magazín je dnes opravdu velký oříšek, divím se, že se do něj vůbec pouštíš. Já třeba měl také takovou řekněme vizi o své stránce o těhotenství, ale vidíš sám, do jaké fáze dospěla…
Jinak nemyslím, že by investice do PPC měla přinést nějaký užitek. Jsem přesvědčený, že svatební tématiku ženy hledají pouze v období před svatbou, nebudou tedy mít důvod se proč vracet.
Třeba to těhotenství ještě rozjedeš :-)
Tu cestu s PPC kampaněmi chci razit pouze v počátcích, kdy nebudu mít až tak silnou základnu zpětných odkazů a budu tam chtít mít nějaké vdavek chtivé čtenářky.
Tož, to abych si pak proklepl přes ahrefs ten tvůj web. Mám rovněž svatební tématiku :-). Doufám, že odvedeš dobrou práci.
Dobrý nápad :-)
Možností k propagaci je mnoho, tohle je jen základ. Osobně bych popřemýšlel i nad trochu víc sexy možnostmi, třeba spolupráce se stavebními agenturami apod. :-)
Zdá se mi to trochu ukvapené, kontaktovat stavební agentury. To je ještě pro snoubence dost času. Určitě bych se ale zaměřil na ty svatební.
Nájemníku,
nemyslím si, že je to špatnej nápad. Už jsem s několika agenturami jednal a málkod má lepší cílovku, než na svatebním magazínu ;)