Tento článek volně navazuje na tento článek, kde jsem popisoval koupi placeného členství ve fotobance Shutterstock.
Měsíční členství mi skončilo a můžu tak objektivně hodnotit službu jako celek. Za celý měsíc jsem prohlédl něco málo přes 150 000 fotek, ze kterých jsem si vybral 700, na které jsem měl nárok.
S výběrem, množstvím a kvalitou fotek ve fotobance jsem nadmíru spokojen. I já, vcelku náročný klient, jsem si vybral, co jsem potřeboval. Sice to zabralo spoustu času (cca 1-1,5 denně), ale beru to jako investici do budoucna.
V průběhu stahování a výběru fotek jsem narazil na několik problémů, které popíši níže.
Problém č.1 – zapomnětlivost
Za celý měsíc jsem hned dvakrát zapomněl na stažení fotek a ty tak propadly. Místo zakoupených 750 fotek jsem tak stáhl fotek jen 700. Cena za každou fotku se mi tím lehce prodražila.
Řešením je nastavení nějaké denní upomínky, případně delegování stahování fotek na někoho jiného, kdo denní limit pohlídá.
Dnes již není nutné stahovat určitý počet fotek denně. Pokud máte zakoupené členství, můžete stáhnout všechny fotky klidně v jeden jediný den.
Problém č. 2 – opětovné stažení některých fotek
Systém je sice dostatečně propracovaný a nenechá Vás již staženou fotku stáhnou 2x (umožní Vám to, ale nečerpáte z předplaceno kreditu), problémem ale je nafocení některých fotek z mnoha pohledů a není tak problém stáhnout v podstatě stejnou fotku třeba ze třech pohledů. Co jsem tak zpětně kontroloval stažené fotky, tato situace se mi stala cca 10x.
On je to docela problém si za celý měsíc pamatovat, které fotky jste již stáli a které ne.
Řešením je vizuální kontrola již stažených fotek a jejich porovnání s fotkami, které chcete stáhnout. Tento krok se mi ale zdá časově zbytečně zdlouhavý, proto bych to doporučoval neřešit.
Problém č. 3 – prodloužení členství
Po prvotním zaplacení členství v ShutterStocku Vás služba upozorní, že máte aktivováno automatické obnovení členství pro další měsíce. Tato možnost umožňuje ShutterStocku stržení předplatného pro další měsíc z Vaší karty. Děje se tak 3-4 dny před vypršením současného členství.
Přestože jsem skálopevně přesvědčen, že jsem automatické prodloužení členství vypnul, čekal mě toto úterý překvapivý email od ShutterStocku, který zněl v podobném duchu: „Děkujeme Vám za prodloužení členství“. Mé zděšení, že budu celý měsíční kolotoč ohledně stahování fotek absolvovat znovu, obzvlášť, když už jsem snad všechna témata vyčerpal, vystřídalo rozumné uvažování. Zavolal jsem do své banky, zda jde platbu stornovat. Bohužel mi bylo oznámeno, že platba již byla převedena na účet transferové banky, odkud bude do 4-5 dní převedena na účet ShutterStocku. Nezbývalo mi tedy, než komunikovat přímo s New Yorkem, kde ShutterStock sídlí.
Naštěstí je komunikace s nimi bezproblémová (za celou dobu vyzkoušeno 2x – odpověď maximálně do druhého dne). V emailové komunikaci jsem je informoval o nastalé situaci s prosbou o řešení. Odpověď, která mi přišla mě mile překvapila. Peníze mi vrátili v plné výši a ještě mi poslali omluvný email :-D
Mé doporučení na závěr
Pokud máte čas vybírat a stahovat fotky, případně to na někoho delegovat, určitě si členství předplaťte. Obrovský výběr kvalitních fotek, ve vysokých rozlišeních, přehledné a intuitivní rozhraní, to vše jsou jednoznačné klady, které členství v této fotobance nabízí.
Jako nadstandardní rovněž hodnotím emailovou komunikaci, kdy Vám vždy vyjdou vstříc, mile s Vámi jednají a člověk má opravdu pocit, že jim na každém zákazníkovi záleží.
Sám jsem byl se službou natolik spokojen, že si určitě ještě v průběhu tohoto roku měsíční členství opět zakoupím. Musím si ale dát menší pauzu od neustálého procházení fotek, protože to vážně není žádná legrace :-)
Dobrý den Josefe,
měsíční předplatné na shutterstocku jsem měl zatím dvakrát, vždy jednou do roka, a moje zkušenosti jsou prakticky totožné s těmi vašimi – od zapomnětlivosti (stalo se mi to tuším víc než dvakrát, takže upomínky také proběhly :-) až po nechtěně prodloužené členství (také bez problémů během pár dní poslali peníze zpět).
Musím říct, že to procházení fotek je opravdu na palici. Dost rychle se mi vyčerpaly nápady, co vlastně stahovat a tím se pak zbytečně prodlužoval čas strávený výběrem fotek. Osvědčilo se mi stahovat různé série třeba i několika desítek fotek. Když dělám nějaký dokument nebo velký projekt, je fajn, když jsou fotky v jednom stylu. Našel jsem si i oblíbené autory. Do budoucna plánuji udělat si tematické seznamy všeho možného (dobré využití lightboxů), třeba i v průběhu roku mě dopředu napadne, co by si chtěl pořídit, abych si rozšířil vlastní databanku a zároveň se netrápil zdlouhavým výběrem.
Závěr jen dodám, že mě cenová politika shutterstocku trochu mrzí. Měsíční předplatné na 750 fotek za 200 Eur je pro mě trochu velké sousto, 5 fotek za 40 Eur pak není příliš výhodné. Škoda, že nenabízejí nějakou rozumnou variantu, takových 30 fotek za 40 Eur měsíčně bych si klidně zaplatil.
Honzo,
jsem rád, že zapomnětlivostí netrpím jen já :-)
Pro příště si také začnu stahovat různé série fotek, doporučení na různé oblíbené autory je taky fajn. Na to jsem během měsíčního členství nepřišel :-D
Kdyby bylo předplatné na menší počet fotek, za výhodnějších cenových podmínek, také bych do toho šel. Takhle je to fakt pakárna.
Cestou je rovněž sdílení členství s více lidmi najednou. Bavili jsem se s několika lidmi, kteří by do toho šli. Koupilo by se členství na měsíc třeba v pěti lidech a každý by si stáhl fotky dle předchozí domluvy. Problémem je, že Shutter toto v podmínkách vyloženě zakazuje…
Neplánujete článek o zkušenostech s konkurenčními fotobankami, např. Fotolia nebo Dreamstime? Jak tam vychází odběr fotek?
Já si pro sebe dělal jen zběžnou analýzu, kde jsem bral v potaz počet dostupných fotek pro dané téma a také cenu za každou z nich. Jiná kritéria pro mě neměla smysl… Volba je pak jednoznačná – ShutterStock.
Dobrý deň,
práve uvažujem o zakúpený predplatného na shuteterstock na mesiac za 199 € – teda 25 foto denne. Myslím si že mi bude stačiť štandardná licencia. Pracujem v hoteli ako marketing manger a potrebujem to na marketing. a propagačné účely.
Ak som to správne pochopila, tak je možné stiahnuté foto/obrázky používať v podstate na čokolvek – tlač. a digitál. propagačné materiály, web, soc. siete … Samozrejmeniekde je to obmedzené na 250 000 použití.
Ako je to v prípade, ktoré je pri danej licencii- a teda, že ked foto nie je použitá do 12 mesicov od stiahnutia – strácame právo na jej použitie. Stačí ked daný obrázok niekde použijem – napríklad na webe, soc. sieti alebo v nejakom propag. materiály aspoň raz, aby som nestratil naň práva?
Tiež ma zaujíma ako je to pri opatovnom stihnutí sumy- ked uplynie daná mesačná lehota. I keď ste zakázali Automatické obnovenie – museli ste to riešiť, aby Vám vrátili peniaz,ktoré znova stiahli? Neali s tým žiaden?
Ďakujem za odpoveď
Dobrý den,
je to jak píšete, stažené fotografie můžete použít pro různé účely. Je však nutné dodržet limit 250 000 použití. Nepředpokládám však, že například u tiskovin byste měli tak velký náklad.
ShutterShock skutečně vyžaduje, aby daný snímek byl publikován do 12 měsíců od jeho stažení, pak by měl Váš nárok na použití snímku vypršet. Myslím si ale, že by Vám těžko zpětně dokazovali, zda jste daný snímek nevyužili například v nějakém tištěném či elektronickém letáku.
Při platbě kartou je skutečně nutné v sekci Nastavení zakázat Automatické obnovení členství. Já si této volby bohužel nevšiml a tak mi členství o měsíc prodloužili a strhli příslušnou částku. Velmi dobře jim však funguje komunikace a tak se mi podařilo během dvou emailů dostat své peníze zpět :-)
Ahoj Honzo a co zkušenost s https://cz.dollarphotoclub.com/. Já jsem zkoušel tvoje doporučení, ale třeba pro moji oblast tedy odtahové služby a řemeslníci jsem v těch databankách mnoho nenašel. Na dollar jich vždycky pár najdu. Jirka
Ahoj Jirko,
Dollarphotoclub jsem zatím nezkoušel, ale už jsem na něj slyšel nemálo kladných referencí a mám jej již delší dobu v hledáčku. Pevně věřím, že výhledově určitě využiju :-)
Pepa :D :D
Ahoj Hozo,
tak jsem to zkoušel a už to nefunguje. Odkazuje na Adobe fotobanku, ale ta už není o 1 USD ale o paušálech. Nicméně jsem tam našel super fotky na téma odtahových služeb, které jsou jinde jen poskromnu resp. žádné.
Jirka
Jirko,
teď jsem na to koukal. Bohužel jsem si tam dřív nezaložil účet a založení nového je vázáno na koupení členství u Adobe :-). A zkusím to ještě jednou napsat, třeba si toho všimneš – jmenuju se Pepa a ne Honza :D. Ono je to tak trošku patrné i z adresy mého blogu: josefkroupa.cz :D :D
Promiň Pepo, asi jsem měl 2 x těžkej den.
Zdravim Honzo, dělám si srandu :D Pepo,
vadí když si na zakoupenou fotku z shutterstocku dám vlastní vodoznak? Mám to tak nastavené v administraci..
díky
Ahoj,
omlouvám se za šíleně dlouhou odezvu :D Co jsem tam koukal do licenčních podmínek, tak by se vodoznak používat neměl.
Zdravím, musím se „pochlubit“ s čerstvou zkušeností z jiné fotobanky. Konkrétně dreamstime.com. Zaregistroval jsem se, vyzkoušel jejich výhodnou nabídku na kterou asi lákají všechny nové. No, stáhl jsem pět fotek a měl jsem to pro zatím vyřešené s tím, že časem až budu potřebovat, tak si dokoupím kredity a stáhnu další fotky. Jaké však bylo překvapení, když jsem v e-mailu objevil e-mail, že si jen tak v klidu stáhly další (výrazně víc) peněz na další měsíc. No, pěkné. Nejhorší na tom je, že jsem v tom jejich ultra nepřehledném menu nikde nenašel jak mám toto pravidelné měsíční členství zrušit. Tak jsem aspoň vymazal kartu. :-)
Dost mě tímhle nakrkli a ta nepřehlednost správy vlastního účtu to je taky něco.
Honzo, a nezkoušel ses s nimi domluvit na tom, že se členství prodloužilo zbytečně a že Tys jej nechtěl a nebudeš jej čerpat? Jak jsem psal u Shutterstocku, stalo se mi to samý, ale přes jejich infolinku se mi vše podařilo vyřešit. A peníze mi vrátili.
Zatím jsem to nezkoušel. Asi to zkusím a uvidím co mi odpoví. Díky za radu.
Honzo,
rádo se stalo :). Budu rád, když se následně podělíš o další info – třeba jej pak někdo další také využije.
Ahoj, posílám výsledek. Napsal jsem jim na jejich podporu, že jsem si chtěl službu jenom vyzkoušet a že jsem si ji nechtěl předplácet na další měsíce a že jsem tudíž ani žádné fotky nečerpal. Ještě ten den mi odpověděli bez nějakého vymlouvání, že mi peníze vrací. Koukal jsem na účet a peníze už mám zpět. Takže fungují podobně jako v Shutterstocku.
A ještě jedna novinka, jsem včera jsem objevil, že Adobe má taky fotobanku na stock.adobe.com/cz/ a teď nabízí měsíční členství zdarma a 10 fotek. Následně pak 29,99 € měsíčně (plus příslušná daň). S tím, že se dá v průběhu toho prvního měsíce od členství odstoupit. Co jsem koukal, tak fotky tam jsou docela zajímavé a dá se vyhledávat i podle českých slov. :-)
Ahoj Honzo,
díky za zpětnou vazbu. Vidíš to, taky jsem dost koukal, že mi peníze vrátili. Asi se holt drží hesla, že nejlepší reklama je spokojený zákazník :).
Databanku Adobe znám, dříve se jednalo o fotobanku Dolar photo club, ale pak to koupilo Adobe. Každopádně díky za tip, asi to jejich free členství taky vyzkouším :).
Zdravím Josefe,
řeším to samé, co Jan Ptáček u Shutterstocku. Vyzkoušela jsem jejich zkušební verzi a pak mi automaticky naskočilo placené členství. Psala jsem na podporu, že jsem chtěla jen vyzkoušet a chci tedy vrátit peníze, zrušit členství i smazat účet.
Myslím, že podmínky pro zrušení a vrácení peněz jsem splnila, protože jsem napsala do 14 dnů od první platby. U této doby garantují, že peníze vrátí zpět.
Nejenže odepisují ze značnou prodlevou, řádově až za několik dnů, ale pořád se s nimi handrkuji o vrácení peněz a kde nic, tu nic. Už mi bohužel odešla i druhá platba.
Jak to můžu vyřešit?
Má angličtina není tak dobrá, abych to řešila přes jejich telefonní zákaznickou linku.
Díky za odpověď.
Šárka
Ahoj Šárko,
mně se toto také stalo, automaticky se mi členství prodloužilo, ale jelikož jsem snímky dále nestahoval, napsal jsem jim, že o členství nemám zájem. Tuším, že druhý den se mi ozvali telefonicky, kde jsem opět potvrdil, že o další členství zájem nemám. Do pár dní mi přišly peníze zpět na účet :).
Dobrý večer,
stala se mi stejná situace jako Vám. Psala jsem jim jednu zprávu, jednu přes české stránky, jeden přes anglické. Od té první uplynulo víc než 24h, jak tam garantují že odepíší. Nejde mi ani odstranit karta, ani zrušit předplatné, nemáte nějaký tip, kam se jim ozvat, aby to začal někdo řešit?
Infolinku jsem našla pouze tu v místě jejich sídla, americkou, tak se obávám, aby ten hovor netrval jako klasický hovor s infolinkou (X minut čekání) a abych z toho neměla další zbytečné výdaje.
Předem díky za odpověď!