Jistě mnoho z vás přemýšlí nad spuštěním nového webu a stále si neví rady s volbou vhodné domény. Jelikož sám čas od času volné domény hledám, zkusím popsat, jak postupuju já.
Jestliže se rozhodnu pro výstavbu nového webu, vždy se snažím nejdříve najít doménu s historií, ideálně s kvalitními zpětnými odkazy. Těžko se tomu dá věřit, ale i v dnešní době se dají koupit (pouze za cenu registrace domény) kousky, které mají mnohonásobně vyšší cenu a ihned po spuštění vám na tento web může začít proudit zajímavá návštěvnost.
Ruční procházení seznamů expirovaných domén
Dříve jsem každý den chodil na níže uvedené (a podobné stránky), kde jsem ručně prohledával seznamy uvolněných domén.
Od denního projíždění seznamů jsem postupně upouštěl, až jsem přestal volné domény hledat úplně. Otrocké ruční projíždění seznamů uvolněných domén a jejich syslení do „šuplíku“ mě už prostě nebavilo.
Nyní pouze hledám a registruji domény v případě, že na nich chci začít stavět projekt (snad se mi tak už nebude stávat, že nechám domény propadnout, protože pro ně nenajdu využití :D).
Klíčové slovo v doméně?
Pro projekt si vyberu několik nosných témat, pro která si sepíšu klíčová slova, která jsou přímo s daným tématem spjata. Někdo sice můžete namítat, že vyhledávače se snaží takovou váhu klíčovému slovu v názvu domény nepřikládat. Sám mám ale opakovaně vyzkoušeno, že opak je pravdou.
Dále se také snažím vybrat takový doménový název, který by se dal v budoucnu používat jako brandový, měl by proto být snadno zapamatovatelný.
Doména s historií = návštěvnost a zpětné odkazy „zdarma“
Jak mi pomáhá strýček Google?
Po vybrání klíčových slov začnu postupně zkoušet tato slova vyhledávat s využitím operátoru site. Například pro klíčové slovo „parfémy“ by moje zadání do Googlu vypadalo následovně:
site:cybersquatting.cz parfemy
site:monitoruju.net parfemy
site:daukce.cz parfemy
site:404m.com parfemy
site:webtrh.cz parfemy
Nakonec ještě vyzkouším hledání se spojením „prodám doménu“:
prodám doménu parfemy
Daukce.cz se sice zabývá prodejem odchycených domén, ale často se stane, že domény nabízené Daukcí někdo koupí, ale po čase je opět nechá expirovat.
Ze stejného důvodu projíždím i Dragův blog, jelikož Drago často píše o zajímavých doménových jménech, přináší statistiky prodejů domén a sám párkrát pořádal i doménové prodeje svých čtenářů – i zde se tak dají najít zajímavé kousky.
Ve výsledcích vyhledávání se pak snažím najít domény, které by byly pro můj projekt vhodné a které jsou rovněž uvolněné k registraci a nejsou zabrané (přesměrované na Blesk.cz :D).
Dostupnost domény snadno vyzkouším zadáním jejího názvu do adresního řádku prohlížeče a jelikož mám v prohlížeči nainstalován SEO plugin, ihned vidím i ranky dané domény, případně přibližný počet zpětných odkazů, které na ni vedou. Pokud na doméně žádný obsah neběží, kontroluji ještě vše přes správce cz domén – nic.cz.
Historie domény, původní obsah
Pokud je doména volná, zadám ji do služby archivu domén Archive.org, kde se mi zobrazí historie domény, někdy též doplněná o přehledný kalendář, kde ihned vidíte náhled webu k danému datu.
Já si takto na Daukci vyhlédl doménu svatebni-web.cz, prověřil si ji a zjistil jsem, že její historie sahá až do roku 2002. Doménu jsem tedy nakonec zakoupil a pomocí přesměrování 301 si ji přesměroval na svůj svatební magazín a to na stánku týkající se svatebních webů.
Využití služby Archive.org je pro mě v podstatě klíčovou. Pokud vidím, že doména má slušnou historii (i několik let) a navíc na ní běžel zajímavý obsah, přejdu rovnou k prověření odkazového profilu.
Zjištění počtu zpětných odkazů
URL vyhlídnuté domény zkopíruju do vyhledávacího pole na stránkách MajesticSEO.com (pro základní analýzu stačí free verze), kde během krátké chvíle zjistíte, kolik zpětných odkazů a z kolika domén na danou doménu vede.
*Na výše uvedeném obrázku je vidět, že odkazový profil svatební domény není vůbec zajímavý, přesto jsem ji koupil :).
Dále zkoumám zpětné odkazy v sekci Baclinks, případně i v sekcích New, Lost: všude se dívám, jaké odkazy na danou doménu vedou – nechci projekt stavět na doméně, na níž vědou odkazy z linkfarem nebo u nich hrozí, že jsou zabanované.
Následně ještě vyzkouším proklepnutí domény přes Google a to s využitím uvozovek. Vyhledám tedy „parfemy.cz“ – díky tomuto najdu zmínky o dané doméně napříč Internetem.
Pokud se mi doména podle výše uvedených kroků líbí, přecházím rovnou k registraci a už to jede :-).
A co vy, znáte nějakou další službu, která poskytuje informace o uvolněných doménách, stojí za zmínku a měl bych jí vyzkoušet?
U hledání přes site: je nevýhoda, že to hledá celé slovo. Tedy se objeví jen domény s pomlčkama.
PaneZero,
napadá Tě způsob, jak hledat i bezpomlčkové varianty?
Zkus slovo*
Co tak koukám na výsledky, tak jak slovo*, tak i *slovo*, mi vrací v podstatě tytéž výsledky :).
idealne bych dal rovnou *slovo* :)
Ahoj,
který ten SEO plugin v prohlížeči používáš? Z článku to není zřetelné. Díky
Radime,
používám stařičký SEO Profesionál, který mi ale prvotní rychlou analýzu plně dostačuje :). Zjistím SRank a případně i počet zpětných odkazů, které na doménu vedou. Jen podle tohoto toolbaru bych se o koupi domény ale rozhodně nerozhodoval :)
Ahoj, skvělý článek. Hledám domény podobně, ale finta se sita mě nenapadla. Já ještě u kontroly domén používám Alexu a Similarweb.com. A když podle nic doménu vlastní Pavel Simon, tak vím že exportovat nebude, on je prodlužuje až poslední den.
Petře,
jsem rád, pokud článek pomohl. Já pro změnu děkuju za tip na Similarweb.com – koukám na to jako blázen. By mě zajímalo, kde to bere data, ale co jsem tak letmo koukal, tak to plus mínus sedí :).
Ahoj Pepo, povedený článek :) dělám to stejně, jen informace o odkazovém profilu sleduji v Ahrefs. Similarweb.com je fajn a přesný pro velké portály. Pokud tam dáš menší web – traffic řádově desítky tisíc měsíčně, tak tam jsou kolikrát velké ústřely. Ale pro rychlou informaci je to super :) Je fajn, že jsi začal zase psát častěji :)
Ivo,
díky :). Do Ahrefs taky koukám. Dokonce přemýšlím, jestli si nekoupím rovnou plnou verzi :D. Ten SimilarWeb mě fakt převapil. Kdysi jsem ho zkoušel, ale pak jsem na něj úspěšně zapomněl. Skutečně se jedná o pecka nástroj, který budu nyní používat denně :D.
Chci udržet tempo 1 článek / týden. Jestli se mi to podaří, to jsem sám zvědav :-P.
Zdravíčko,
díky za tento článek :) Jen bych se chtěl zeptat. Když koupím uvolněnou doménu, byl to třeba eshop, a z původního obsahu dám dohromady např. 1-3 stránky/podstránky, tudíž ze stránky udělám takovou microsite, nebude to google brát jako Doorway page? Tudíž pak penalizace?
Děkuji,
Dan
Dane,
určitě ne, jen bych doporučoval z dané microsity vést odchozí odkazy i na jiné weby, ideálně nějaké autoritativní :)