Máme vybraný obsah magazínu, registrovanou doménu, vybrán redakční systém a vhodnou šablonu, zajištěny redaktory a pomalu získáváme návštěvnost.
Teď by to chtělo projekt nějak finančně uchopit, aby si na sebe začal vydělávat. Prvním způsobem, který jsem v počátcích nejprve zavrhoval je Google AdSense. S tímto nástrojem mám velice dobré zkušenosti, u tohoto projektu jsme ale chtěl, aby se tvářil co nejvíce seriózně…
Diskuze s lidmi na NETsrazu mě ale přesvědčila o pravém opaku. Na jejich radu jsem tedy nasadil AdSense do pozic, kde mi výkonnost na jiných webech dělá CTR okolo 3-4%, tedy mezi hlavní nadpis a samotný text.
AdSense jako hlavní zdroj příjmu jsem původně zavrhoval i z důvodu očekávaného CTR mezi 1 a 2% a cenou za proklik mezi 2 a 3Kč. Pokud bych počítal s krásným CTR 2% a cenou 3Kč za proklik, byl bych při mé vysněné denní návštěvnosti 1000 UIP získal 60 korun denně. Při plánované četnosti publikování dvou až tří článků za týden bych se dostával do silně červených čísel. Rozhodl jsem se tedy, že tudy cena monetizace nepovede.
PR články
Dalším způsobem, jak na celém magazínu alespoň něco vydělat je prodej odkazů a PR článků. Z odkazů opět plynou jenom drobné, tudy opět cesta nepovede.
Cenu za publikování PR článku jsem prozatím nasadil úmyslně na vysokou částku 890,- za článek. Uvidím, zda to za takto vysokou částku někdo koupí, případně s cenou půjdu o trošku níž. Tak jako tak bych chtěl počet PR článků držet na nějaké únosné míře, abych publikoval více „vlastních“ článků, než těch s označením PR.
Přímý prodej reklamy
Od několika lidí z oblasti podnikání na Internetu mám informace, že firmy pro mediální zastoupení se nechtějí bavit s portály, které mají návštěvnosti pod tisíce UIP denně. Nezbývá mi tedy než subjekty, kterým bych reklamní prostory nabízel, poptat sám, případně prostřednictvím externího pracovníka, kterého si na daný účel najmu.
Pro začátek jsem si zvolil cestu, kdy budu firmy oslovovat sám s nabídkou reklamních prostor v nově vytvořené sekci Dodavatelé a pak se děj vůle boží. Za umístění reklamy v této sekci chci účtovat jednotnou cenu (zápis na dobu jednoho roku) ve výši 1.000Kč.
Výhledově bych chtěl nabízet i reklamní bloky v postranním panelu, zde bych cenu oproti sekci Dodavatelé účtoval jako měsíční poplatek a její výše by se mohla pohybovat okolo 1000 Kč za banner.
Affiliate programy
Poslední možností, ke které jsem se prokousal až postupem času je monetizace pomocí affiliate. Na již zmíněném NETsrazu mi ale bylo sděleno, že se jedná o vcelku zajímavý prodejní kanál.
Nechám si napsat tématický článek, ke kterém vyberu vhodné obrázky, které okomentuji větou ve smyslu „Zlaté střevíce za korunu i za více“ a přidám související odkaz s affil id. Případně si nechám napsat vlastní PR článek, ze kterého budu odkazy směrovat opět na některého z affiliate partnerů.
Emailing?
V počátcích plánů na monetizaci magazínu o svatbách jsem vůbec neuvažoval o sběru emailů od čtenářek. Nakonec mě pár lidí přesvědčilo o pravém opaku a já bych byl sám proti sobě, kdybych potenciálu sběru emailů nevyužil. Princip je jednoduchý. Na viditelné místo umístím formulář pro zadání emailu, kdy jako protihodnotu za vyplněný email čtenářkám nabídnu ebook týkající se právě svateb. Mohla by to být výhodná spolupráce pro obě strany. Čtenářky budou informovány o novinkách ze svatebního prostředí a mně emailing umožní posunout monetizaci magazínu o level výše.
V emailingu jsem prozatím panic, proto budu muset tuto tématiku ještě hodně nastudovat, ale věřím, že tam ještě pár zlatých vajec leží.
A co dál?
Je mi jasné, že existují i další možné způsoby monetizace tohoto magazínu, proto se obracím na vás, mé čtenáře, abyste mi poradili další možnosti. Připadá vám cena ve výši 1.000,- za jednorázové roční umístění v katalogu rozumná? Chcete pro mě zprostředkovat prodej reklamy? Napište mi prosím do komentářů nebo na mail a něco vymyslíme.
Předchozí díly seriálu
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 1. část: téma, doména, technické zázemí
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 2. část: krmivo pro magazín – texty
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 3. část: zvyšujeme návštěvnost
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 4. část: monetizace
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 5. část: obrázky
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 6. část: kritika magazínu
- Jak vybudovat úspěšný magazín – 7. část: sdílení a sociální sítě
Super seriál, už jsem zvědav na výsledky. Jen co mi příjde divné je tvá očekávaná denní návštěvnost. Pokud se kouknu na hladnost slov na téma svatba na skliku. A sečtu všechny long taily z první strany tak mám 30000 dotazů, to ovšem ještě není proklik a jakkoliv bude magazín autorativní, tak se obávam i když pořál by jsem Ti to, že ve všech long tailech nebudeš na 1 .pozici. Samozřejmě toto je hledanost na seznamu a máme tu ještě google a odkazy. Ale já mám takové zkušenosti že jestli že v nějakém long tailu jsem na seznamu na první pozici. Tak mám návštěvnost = počtu dotazů na seznamu. Tzn. cca 50% CTR když beru že druhá polovina trafficu z searchu dojde z google.
Turku, však všude píšu, že ta návštěvnost je moje vysněná :-). Navíc jsem nikdy netvrdil, že budu cílit jen na klíčové slovo svatba. Vždyť přece existují svatební obřady, kytice, líčení, účesy, doplňky, dekorace,… zkus si třeba Sklikem projet takové svatební šaty a uvidíš o čem mluvím ;-)
U magazínu je právě nádhera, že může růst téměř nepřetržitě a vždy je tu prostor pro další zlepšení a zvyšování návštěvnosti díky různým klíčovým slovům a širšímu záběru. Pokud bude magazín dost autoritativní a zajímavý pro lidi, nevidím důvod proč nemít tu návštěvnost třeba i 5000 UIP denně. Prostor tu je.
Co se týče výdělků. PPC mají i některé seriozní weby s tisíce návštěv denně. Není to podle mě známka neserióznosti pokud není web vyloženě vytapetován Adsense. Navíc ta cena prokliku je průměrná, můžeš mít mnohem více a pokud to nezkusíš nikdy nebudeš vědět a vždy to bude jen v rámci teorie. Takže testuj a testuj.
Affiliate je podle mě dobrá volba, která ti nakonec může vydělat třeba i několik (desítek) tisíc měsíčně. Ale jeden „PR“ článek na to podle mě nestačí, affil reklamu budeš muset umístit chytřeji než jen do napsaných PR článků.
Naopak se mi líbí katalog firem, myslím si, že pokud prokážeš návštěvnost, lidi budou v takovém katalogu rádi uvedeni i za tu cenu. Ale musí mít hmatatelný důkaz o tom, že ten jejich inzerát lidi uvidí, že jim přinese reálné zákazníky. Musí tam být nějaká historie, jinak podle mě není šance, aby ti takto v začátku někdo zaplatil za inzerci.
Největší potenciál ve výdělcích bych viděl v sekci „dodavatelé“. Pokud bys naučil dodavatele služeb/zboží se svatební tematikou se registrovat k tobě, stejně jako do jiných katalogů (firmy.cz, apod.), měl bys solidní pasivní příjem.
Jinak Jsem jediný, komu vadí špatný kontrast písma u blogu? Kdyby byl čistý černý text na stejném pozadí jako je teď (bílé), bylo by to jistě čitelnější ;)
Ondro, k sekci Dodavatelé taky vzhlížím s největšími očekáváními :-D
To písmo vadilo i mně samotnému, teď jsem jej překlopil na klasickej Ariálek, tak snad už to bude lepší :-).
Zajímalo by mě, odkud bereš obrázky pro magazín ?
Odpověď na tuto otázku jsem psal zde: v odpovědi pro Turka. Zjednodušeně tedy i tady… používám Flicrk, kde si vyberu hledání pouze mezi obrázky, které jsou k dispozici pod Creative Commons licencí a zároveň je jejich autor uvolnil i pro použití pro komerční aktivity.
Doporucoval bych domluvit spolupraci s organizatory svateb a pote jim predavat kontakty na budouci nevesty. Organizace svatby neni lehka a proto se za to plati slusny penize, takze by nebylo na skodu mit penize za dohozeni nevesty.
Proste neco na zpusob affilu. Na webu si udelas sekci „Zorganizujeme ti svatbu“. Pokud se ti nekdo ozve, tak s nim domluvis zakladni podminky (podepises smlouvu) a pote ho predas jiz skutecnym organizatorum.
To zní jako skvělý nápad. Zkusím o tom načerpat co nejvíce informací. Díky za postřeh.
Urcite se nekdo ke spolupraci najde. Kazda strana muze pouze ziskat. Zkusil bych domluvit minimalne 10% provizi, protoze podobnych webu neni mnoho a proto si muzes daleko lepe urcovat podminky.
Ale nezapomen si poskytovatele sluzeb proklepnout, aby mel dobre reference. Vzhledem k tomu, ze by si domlouval hodne veci pred odevzdanim kontaktu, tak budes pro navstevniky pusobit i jako „agentura“ a tudiz by mohly nevesty sirit reference na tebe a ne na skutecne organizatory.
A nebo mam jeste jeden podobny napad. Domluv si vice organizatoru a pote mezi nimi udelej vyberove rizeni. Budouci nevesta ti posle pozadavky a ty je preposles organizatorum, kteri ti obratem poslou svoji nabidku a ty to pote preposles neveste, aby si vybrala. Diky tomu by si mohl nevesty lakat na nizsi cenu a zvysit tim poptavku. Proste neco na zpusob AAApoptavka.cz, ale pro nevesty.
Jak monetizujete odchazejici navstevniky? proklik z odkazu
Vim tak akorat o adfly ale ten je spise pro zahranicne weby a fwd.ovh ktery se tvari cesko-slovensky bo ma nevyzsi rate prave na Sk a Cz znate to nekdo?
na zkousku jsem se tam registroval a maji tam i API ktere monetizuje vsechny linky ktere vedou ven. Tak to asi zkusim.
Kdyz tak pak hodim info
Pepa
Pepo,
monetizuju mnoha různými způsoby, kdybych měl napsat ty obecnější, byl by to určitě affil a AdSense.